Alla lyssnade på normal hastighet!

 

Jag sitter i studion på Storyside och försöker ge röst åt Mats Strandbergs (& Sofia Falkenhems) Monstret och människorna. Det är den tredje och sista delen i serien om Frank, som blev ett monster på sin nionde födelsedag .  Monstret och människorna kommer nu i april!


Jag har suttit i ett litet bås i en studio ett par dagar och läst in ljudböcker. Jag gillar det. Jag tycker om utmaningen att försöka hitta balansen mellan läsning och gestaltning. För ljudboken är ju inte som radioteatern där atmosfärsljud, gestaltning av känslor, ofta flera medverkande skådespelare, och kanske musik – hjälper till att tolka ett verk. Uppläsaren av en ljudbok ska fortfarande lämna plats för lyssnarens egen färgning av texten och inte bestämma alltför mycket när det gäller hur karaktärerna pratar till exempel. Du ska ges utrymme att skapa dina egna bilder i huvudet och inte känna att du störs av att uppläsaren ”lägger på” för mycket i känslouttrycken. Det är inte  helt lätt.
Oftast läser jag inte längre än 3-4 timmar åt gången. Både för att det kräver stor koncentration, men också för att det blir ganska tungt för kroppen. Du måste hålla ett jämt avstånd till mikrofonen och sitta absolut stilla så att du inte gör en massa rörelseljud som kan tas upp i inspelningen (dessutom kurrar det alltid plötsligt i magen och då måste du ta om!). Efter några timmar behöver åtminstone jag en rejäl stretchpaus.

Jag gillar att läsa in ljudböcker men jag har inte lyssnat på så många själv. Det blir oftast att jag väljer den tryckta versionen. För att jag tycker väldigt mycket om att läsa själv – och för att jag gillar den själva fysiska boken. Både att hålla i och att ha kvar och ställa i bokhyllan. Men en kille på jobbet berättade att han har läst flera e-böcker som både haft inläst lyssnarspår och själva texten. Då kan han läsa på sin platta och när han inte orkar läsa mer slår han bara på inläsningen och fortsätter att lyssna. Låter i och för sig väldigt bekvämt.

Och lyssnandet på böcker ökar verkligen. Från 2013 till 2015 ökade förlagens intäkter från strömmande och nedladdningsbara ljudböcker med 95 procent (enligt siffror från Svenska Förläggareföreningen). Andra undersökningar visar att de mest frekventa lyssnarna är mellan 30-44 år och att det är mest kvinnor, högutbildade och Stockholmare – som även är den grupp som läser flest pappersböcker. Över 70 procent lyssnar för att då kan de göra något annat samtidigt och omkring fem procent väljer ljudbok för att de inte gillar att läsa. Nu för tiden görs det även böcker direkt för lyssning (till exempel finns Storytel Original). Anna Bågstam Ryltenius – min kollega här på Debutantbloggen – hennes verk Stockholm Psycho är ett sådant (och jag ser mycket fram emot att lyssna på den!).

Det är lätt att tänka att ljudboken kommit med den moderna tekniken, men det stämmer ju inte helt. Långt innan skriftspråken existerade delade vi med oss av berättelser genom att deklamera eller sjunga fram dem. Allt var tvunget att memoreras och föras vidare från berättare till lyssnare och vidare igen. Men visst är det de digitala formaten som förenklat spridandet. Via min mobiltelefon har jag möjlighet att lyssna på tusentals böcker. Och om jag känner att jag har lite ont om tid så erbjuder tekniken till och med att jag kan speeda upp lyssningen. Jag fick höra från en lyssnare som berättade att deras bokklubb hade lyssnat på min inläsning av Mats Strandbergs Färjan, och att så gott som alla hade lyssnat på normal hastighet, och inte på 1,5 som de annars ofta gör. Och att det skulle jag ta som en komplimang!

Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår.

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Anna Bågstam Ryltenius, Debut, Down under, Johan Ehn, ljudbok, Stockholm psycho. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Alla lyssnade på normal hastighet!

  1. Pia Widlund skriver:

    Kul att jobba i studio. Jag har läst in mina egna noveller som sänds på den lokala radiostationen. Brukar läsa en halvtimma eller lite till. Lycka till och ha en bra helg!

    • johan ehn skriver:

      Jag gillar hur koncentrerat det blir i båset med hörlurarna, en kopp te och de madrasserade väggarna … Vad spännande det låter med att läsa dina egna texter i radio!
      Ha en bra helg du med!

      Hälsar Johan

Kommentera

