En författare = ett varumärke?

Michaela von Kügelgen

Foto: Jon Krogell

I min nya favoritpodd om skrivandet – The bestseller experiment som jag tipsat om tidigare – var det en av de intervjuade författarna som sa att en författare ska börja bygga sitt varumärke/sin plattform två år före själva boken blir utgiven. Två år!

Nu finns det säkert många där ute som tänker ”men vafan är det här för strunt”? En författare är en författare, inget jävla varumärke som ska tänka på plattform! Och visst, det finns massvis med författare som inte finns på några sociala medier och ändå säljer de böcker. Många anser också att det är lite fult att marknadsföra sig själv – boken säljer om den säljer, den ska inte prackas på potentiella läsare. En ska inte göra sig till nån cirkusartist för att sälja böcker.

Men jag som håller på att inleda min författarbana kan inte räkna med att bokhandlarna kommer att skylta stort med min debutroman, att mitt förlag ska lägga hela sin marknadsföringsbudget på mig eller att läsarna över huvud taget vet vem jag är – om jag inte marknadsför mig själv.

För nån kan det se ut som om att jag desperat vill sälja boken, men det handlar inte bara om det. Så klart vill jag också sälja, men det är väl inte så konstigt. I första hand vill jag ändå skapa kontakter med framtida läsare. Jag vill bygga upp en läsekrets som kommer att följa mig bok efter bok. Jag vill bli en författare som folk räknar med, en författare vars böcker läsarna ser fram emot.

Varför? Jo för att allt det här driver mig framåt. Ett författarskap byggs inte på en bok och det är ju inte där siktet ligger i det långa loppet. Vad heter ångest på spanska? är min första bok men jag planerar att skriva många, många böcker.

Hur gör jag det här då? Det mesta her skett organiskt och utan någon större plan, men jag tänker mer och mer på sociala medier och synlighet. Jag är aktiv på Instagram, jag bloggar på en egen blogg och har också en Facebook-sida för bloggen. Utöver det skickar jag ett inspirationsbrev en gång i månaden och i fjol gjorde jag 20 avsnitt av en podcast.

Nej. En behöver verkligen inte göra allt det här, men jag har gjort allt för att jag har tyckt att det varit och är roligt. Vid sidan om allt det här har jag nästan av misstag byggt upp mitt varumärke. Fler människor vet vem jag är och är nyfikna på min debutroman för att de har följt med resan.

Tack vare bloggen och Instagram har jag byggt ett enormt nätverk av människor. Men det har aldrig handlat om att jag kallt kalkylerat hur jag ska bygga mitt varumärke. Snarare har det handlat om att träffa likasinnade och sprida kreativitet runt mig. Att jag med samma byggt upp något som kan kallas ett varumärke är bara en bonus.

Och jag tror det är hela grejen med ett fungerande varumärke. Om det bara handlar om att sälja, sälja, sälja är det ingen som engagerar sig. En människa som bara vill sälja är så otroligt tråkig. Men om en bjuder på sig själv, låter andra ta del av processen, vågar visa sämre stunder och helt enkelt är mänsklig – ja då tror jag att en har byggt upp ett fungerande varumärke.

Vad tycker du? Måste en författare finnas på sociala medier och bygga ett varumärke runt sig? Eller ska en bra bok sälja utan allt det här?

P.S. Snubblade över en intressant artikel om temat om du vill läsa mer!

Advertisements

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En författare = ett varumärke?

  1. Helena skriver:

    Bra inlägg! Det där är så svårt. Dubbelt, rentav. Jag är personligen allergisk mot ordet ”varumärke”, samtidigt som jag älskar Internet och har varit aktiv på bloggar (och innan dess skunkdagbok) och sociala medier i över tio år och ser det som en naturlig del av mitt liv. Tycker det är så fint att få följa människors vardag, och att ha följare och vänner som man bygger en långvarig relation till, i vissa fall även away from keyboard. Oavsett om det handlar om sorg, separation, husdjur, barn, skrivarvåndor, bokrelease, etc, etc, så finns man där, på något sätt. Så ja, jag bygger nog också mitt varumärke systematiskt, även om jag precis som du inte känner att jag gjort det kalkylerande, jag bara råkade gå från bloggare till författare under dessa år då jag valt att vara aktiv på nätet. Och jag tror du har rätt i att det är smart att vara aktiv på sociala medier långt innan boken kommer, både för trovärdigheten och innehållet (hatar ordet ”content” också, haha). Kan själv bli lite skeptisk när jag ser att författare som har en bok ute skaffar Instagram typ en vecka innan boksläppet. Blir så uppenbart då att någon på säljavdelningen sagt något om att ”Instagram är en bra plattform”. Överlag tror jag det blir bäst om man gör sin grej utan att tänka för mycket i termer av varumärke, etc. Känns som att mycket av PR-arbetet och synligheten läggs över på författaren nu för tiden, och det är ju fine om man gillar sociala medier och den synlighet som medföljer, men det kan också bli problematiskt om man inte alls gillar den delen av författarskapet. Jätteintressant diskussion i alla fall!

    • kuggekugge skriver:

      Tack Helena för din långa och fina kommentar! Håller med dig om allt! Jag har också träffat så många människor tack vare Instagram/bloggen – och också människor jag kanske kan ha ”nytta” av, men det är ju inte därför jag börjat följa dem, utan för att jag varit intresserad av vad de gör.

      Och ja problematiskt för dem som inte gillar att synas lika mycket eller lägga tid på Instagram, men på mitt förlag har det poängterats att en får vara precis som en vill, men att de så klart är glada över att jag är engagerad och ivrig! 🙂

  2. Kaisu Holopainen skriver:

    Dear Michaela,

    With 35 years professional career about ‘building brands’ (LUMENE, TAPIOLA etc) I highly recommend you to build your ‘person brand’ already before and after the launch of your first book, using social media with blogs and pics, as you have done. Great!

    Kaisu H
    Retired Marketing Director, Brand Manager

  3. bagstam skriver:

    Tack för bra tips! Jag tycker du har en väldigt viktig poäng också. Det man gör måste vara meningsfullt och roligt, inte bara sälj. Insåg just när jag läste att jag själv omedvetet verkar lansera bilden av mig som en förvirrad skrivdåre i stubblugg och dansbrallor, möjligen lite otrogen 😊

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s