Lördagsenkät: Vad har varit det roligaste i processen?

 

Fotograf: Jonas Schiller

Christina:

Konstigt nog är det första feedbacken från redaktören och redigeringen som följde därefter. Visst var det känslomässigt jobbigt och det fanns flera tillfällen då jag var övertygad om att förlaget måste ha gjort ett misstag med att anta mitt manus då det kändes fruktansvärt dåligt, men ändå kunde jag inte sluta småle efter som det var just det här som jag kämpat så länge för. Att en redaktör skulle nagelfara mitt manus och hjälpa mig att göra det ännu bättre.

Anna:

Alla trevliga och inspirerande människor jag träffat under resans gång. En del av dem är nya vänner jag kommer att ha kvar. Andra gamla vänskaper som fördjupats. Känslomässigt har det varit en berg- och dalbana men det har jag lär mig mycket av. För att vara en statstjänsteman och ofta behöva brottas med fördomen om att sådana är knastertorra arbetsskygga byråkrater som inte vet något om verkligheten känner jag mig extra stolt över att få vara ett exempel på motsatsen. Det har den här processen lärt mig. Jag gjort tusen nya saker, ”håll käften-jobbat” och kastat mig rakt ut. Och det älskar jag.

Foto: Jon Krogell

Michaela:

När jag fick se det färdiga omslaget föll jag nästan av stolen, det blev så mycket snyggare än jag någonsin tänkt mig! Har också njutit av samtalen med min redaktör. Hon pekar på alla små detaljer som inte fungerar och för varje snack blir boken lite bättre och det gör mig lycklig och stolt.

Marica:

Releasefesten. Massa skratt. Massa glädje. Massa kärlek och vänskap och godis. En fin kväll.

Johan:

Att bli antagen är ju stort men det är så himla mycket känslor inblandade att jag inte vet om jag kan kalla det ”roligt”. Jag håller med Christina och säger arbetet med manus. Få det att levla och att stångas med rytm och formuleringar men att tillsammans med min grymma förläggare och min fantastiska redaktör till slut börja få det hela att svänga. Jag tycker verkligen det är roligt att redigera!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

