Listor, listor, listor

christinas

Fotograf: Jonas Schiller

Det känns som att mitt liv består av listor just nu.

Men det är roliga listor så det gör ingenting. Och visst är det en särskild känsla som infinner sig när man kan bocka av sak efter sak på listan 🙂 Lite berusande nästan.

Och de hjälper mig att hålla ordning på allting då min hjärna är lite kaos just nu med allt som ska fixas inför den stora dagen.

En lista som inte minskar utan snarare ökar för varje dag är den som har överskriften Releasefest. Den fylls på med saker som vad jag ska bjuda på, dekorationer, att inte glömma att beställa böcker från förlaget osv.

13 maj är det dags.

Hemligheter små släpps i butik den 11 maj, vilket är en torsdag, och jag visste att jag ville ha releasefesten i anknytning till det men att det behövde ligga på en helg så att familj och vänner kan närvara. Vet att många författare lägger sina releasefester på vardagar men jag väljer att gå en annan väg 🙂 Min väg.

För det mesta ser jag fram emot releasefesten men ibland smyger sig ångesten fram och jag börjar fundera på om det verkligen är okej att jag gör så mycket väsen över boksläppet? Men sen sträcker jag på mig och tänker att visst tusan ska jag göra mycket väsen, för vem annars ska göra det om inte jag?
Jag menar, jag har skrivit en bok och tagit mig genom nålsögat och om lite mer än fem veckor så finns den tillgänglig för alla att läsa. Det om något är en bedrift värdig att firas, eller hur?

Självklart är ni läsare av Debutantbloggen inbjudna 🙂 Det ligger uppe som ett evenemang på Faceboook och där kan ni läsa mer om var och när. Har man inte Facebook så kan man mejla mig istället.

Har ni varit på releasefester? Haft egna?
Vad var det som gjorde dem bra?
Några tips på fallgropar man ska undvika?

Om Christina S

Romanceförfattare som bloggar om skrivandet, vardagen och livet i största allmänhet. Älskar choklad och klänningar. Hatar att städa och människor som trycker ner andra för att själva verka bättre.
Det här inlägget postades i Christina Schiller, Debut, debutantåret, Författarframträdanden, Författarliv, Hemligheter små, Marknadsföring, Releasefest, Romance, signering, Sociala medier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Listor, listor, listor

  1. Ann-Charlotte skriver:

    Klart du ska ha en fest. Har haft flera bokreleaser men då på bibliotek, vardagar och med barn som målgrupp. Mitt tips är att ta hjälp så du är fri att mingla och signera böcker. Alla vill prata med dig!

  2. Elisabet Nielsen skriver:

    Några praktiska små tips (från såväl releasefester som mindre lyckade konferenser) som förmodligen kommer att uppskattas av dina besökare.
    1). Ordna med tillräckligt med sittplatser. Alla behöver kanske inte sitta samtidigt (en del skall ju helst stå i kö till signeringen) men det är alltid skönt att kunna hitta en ledig stol att slå sig ned på, speciellt om man balanserar bok, dryck och förtäring och önskar man hade ett par händer till.
    2). Var noga i valet med vad du serverar. Dina besökare kommer förmodligen att balansera ett glas med någon form av drickbart, en assiett med någonting ätbart och kanske en servett – och helst också ha din bok inklämd under armen. Välj saker som inte faller i bitar när folk skall lyfta dem eller som inte hotar att glida av assietten vid minsta feldoserad vinkel. Om alla får sittplats kan du givetvis utöka alternativen.
    3). Allt du serverar skall tåla att stå framme en timme eller två i rumsvärme utan att förfaras.
    4). Undvik att servera någonting som måste ätas med sked eller gaffel om det inte finns sittplatser åt alla. Dina besökare har bara två händer.
    5). Försök arrangera någon form av mikrofon om du befarar att din röst inte kommer att räcka till i folksamlingen (och testa den i förväg så den inte ylar och piper när du behöver den).

  3. Bokstund skriver:

    Självklart ska du ha en dundrande releasefest! Vi håller själva på att planera en releasefest för vår debutantologi som kommer ut i maj.

    Saker att tänka på:

    Se till att ha mycket av det du ska bjuda på, och se till att bjuda på något för alla.
    Vin är väl givet en releasefest? Men glöm inte fina alkoholfria alternativ.
    Musik! Sån där bra bakgrundsmusik.
    Stora fria ytor för mingel är bra 🙂 Långbord är kanske lite mer kräftkalaskänsla.

    Jag tror alltså på en stämningsfull releasefest 🙂

  4. Kristina skriver:

    Jaaaa, klart att du ska göra väsen av dig! Du har ju skrivit en bok för sjutton 🙂

  5. Marica Källner skriver:

    Jag är beroende av listor. Vet inte hur jag skulle kunna leva utan dem.

    Vad härligt med releasefesten. Förstår dina blandade känslor. Men boken är verkligen någonting du ska fira, och någonting du ska vara stolt över!

Kommentera

