Lyssna på din text

Michaela von Kügelgen

Foto: Jon Krogell

När jag jobbade på radionyheterna försökte jag alltid läsa nyhetstelegrammen högt för mig själv före jag gick in i studion för att läsa själva sändningen. Alltid hann jag inte med det eller ibland glömde jag bort det.

Och så fick jag betala för det i sändningen. När jag skulle läsa texten högt i livesändningen märkte jag att ordföljden var tokig, att jag tappat bort några ord eller slarvat med något annat. Detta efter att jag hade läst igenom texten minst fem gånger på skärmen – men ändå inte upptäckt missarna.

Vad jag fick lära mig gång på gång? Att jag måste läsa igenom texten högt för att verkligen se och förstå vad jag skrivit.

Den här metoden använder jag också när jag skriver. När jag kämpar med ett kapitel som inte känns riktigt rätt läser jag det högt för mig själv. När jag läser märker jag felen och hör vad som inte fungerar. Speciellt första kapitlet i Vad heter ångest på spanska? har jag läst högt säkert trettio gånger (nu överdriver jag inte ens). Jag vill ju att det ska bli rätt.

Ibland när jag inte själv orkar läsa låter jag datorns talsyntes göra det för mig. Att lyssna på den monotona datorrösten är otroligt segt men åtminstone märker jag alla stavfel, hehe!

Men med tanke på hur populärt det blivit med ljudböcker börjar det också vara viktigt att texten inte bara låter bra när den läses, utan också när den läses högt. Jag kan tänka mig att det kanske görs några små korrigeringar i bokmanusen när de läses in (bland annat genom att lägga till hjälpverbet ”har” som inte alltid skrivs ut i text) – allt för att texten också ska låta bra.

Finlandssvenska ljudböcker är än så länge relativt ovanliga, men jag hoppas så klart att min bok kunde bli en ljudbok. Det skulle faktiskt vara kul att läsa in den själv. Ja, det är slitsamt att läsa in så mycket text, men visst skulle det vara häftigt ändå!

Brukar du läsa din egen text högt? Tycker du att det hjälper i processen?

P.S. Ibland sa jag konstigheter i radiosändningarna och en gång sa jag mitt eget namn fel. Så det kan bli fel fastän texten är rätt, hehe!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen, Skrivprocessen, skrivtips. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lyssna på din text

  1. Ping: Tack. För allt. | Debutantbloggen

  2. Ken skriver:

    Jag brukar också högläsa extra svåra partier i mitt manus och rekommenderar det också. Det annorlunda formatet ger ett nytt perspektiv på texten.

    Tack för tipset om talsyntes. Tydligen finns det en uppläsningsfunktion på MAC. Nu har jag lyssnat på några sidors högläsning av mitt manus. ”Alva” har visat mig flera stavfel redan.

  3. Linnea skriver:

    Alltid, framför eftersom jag skrivet på rim. Det är det enda sättet för mig att försäkra mig om att det som jag har skrivit faktiskt också rimmar. Dessutom fokuserar jag på barnböcker och tänker mig att högläsning för barnen ska fungera. Men även med andra texter, tycker att det är det bra tips! ☺️

    • kuggekugge skriver:

      Ja jag tänkte att jag borde ha nämnt barnböcker i inlägget – just eftersom de ofta läses högt! Men åh, så roligt att skriva på rim! Jag älskar att skriva töntiga rim åt mina kompisar när de har födelsedag, men har inte försökt mig på det ”på riktigt”.

Kommentera

