Reaktioner

bildmaricakallner16Tjo!

Nu har jag haft min bok i några veckor och jag har börjat få reaktioner: personer som tycker om den, personer som blir inspirerade och själva vill skriva, personer som tror att boken handlar om dem och personer som vill att den ska handla om dem.

 

I veckan läste jag den första recensionen. Den är skriven av Gabrielle Hult och finns på bloggen Läsa och skriva. Det var en fin och bra recension. Känner att Hult har förstått boken. Men när jag läste recensionen … Magen sved och hjärtat dundrade och jag svettades och borrade naglarna i handflatorna.

Allt är väl. Recensionen är bra och jag är oerhört glad att Hult skrev om Det som får plats.

Att få reaktioner. Det är märkligt. Lite jobbigt men mest roligt. Det svåra är när någon vill se boken och jag räcker över den till henne och hon börjar bläddra i den. Jag vet inte vad jag ska göra med mig själv. Jag bara är där och väntar. Är så mycket – som om jag sväller. Och hon bläddrar i boken och läser här och läser där och läser något högt och jag vet inte vad jag ska säga.

Nästa vecka har jag mitt andra författarframträdande. Den här gången kommer jag att vara ensam och prata. Jag försöker skriva ned mina tankar. Mina snurriga tankar. Vad är egentligen intressant att säga om boken och om skrivandet av den? Svårt att veta. Försöker gå tillbaka i tankarna till andra författares framträdanden, då jag suttit i publiken och lyssnat. Jag vet inte vad det är som gör ett författarsamtal intressant. Kan inte sätta fingret på det. Ibland är det bara väldigt bra och ibland är det långtråkigt. Men varför?

Jag försöker sätta mina snurriga tankar i en kontext. Framträdandet kommer att vara i St. Staffans församling (Svenska kyrkan i Staffanstorp). Försöker sätta mina tankar i den kontexten. I det sammanhanget. Väljer novellen Fredrika som till viss del utspelar sig i en kyrkomiljö och som handlar om en troende person. Utgår från den novellen.

På lördag åker jag till Perstorp och håller en workshop i självbiografiskt skrivande. Om du har vägarna förbi så kom till biblioteket och skriv med mig! Workshopen börjar klockan 10 och det är gratis att vara med.

Mitt nästa inlägg blir på skärtorsdagen. Då fortsätter jag med spåret om kyrkomiljö. Det blir kul!

 

p.s Vad tycker du gör ett författarframträdande intressant eller tråkigt? d.s

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Det som får plats, Författarframträdanden, Marica Källner, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

