Jag mår bra av att må dåligt.

Screen Shot 2017-04-06 at 08.55.38

Jag som den smått labile Torvald i Ibsens Ett dockhem, på Teater Tofta -2015. Regi: Göran Parkrud.

Jag får ofta frågan om det inte tär på psyket att spela någon som mår dåligt. Om det inte påverkar mig att gå upp på scenen varje kväll och försöka vara någon som i flera år blivit mobbad på jobbet, lämnats av sin partner, eller har mist ett barn. ”Tar du inte med dig det hem sen?” Men för mig funkar det inte riktigt så. För även om det kan vara tungt under repetitionsprocessen att gräva i sitt eget bagage för att komma åt referenser och minnen från liknande smärta, så finns det inget likhetstecken mellan smärtan jag gestaltar på scenen och mitt eget mående efteråt. Om det varit en bra kväll, när jag har varit i kontakt med alla olika delar i mig som behövs för att jag ska vara övertygande på scenen, då mår jag ofta ganska toppen. Jag har lyckats, eller åtminstone varit i närheten av just det där jag kämpar för – att ge liv åt en uppdiktad karaktär så att publiken upplever den som en levande varelse, och kan känna med den.

Det är på samma sätt med skrivandet börjar jag förstå. Jag redigerar just nu mitt bokmanus inför nästa inlämning. Jag försöker spetsa till konflikterna. Tittar på känslomässiga vändningar och gräver djupare. Putsar och filar för att få till det där lilla extra så att texten förhoppningsvis ska locka med läsaren ner i Jims mörker. Få dem att känna hur vilsen och förvirrad hans tillvaro är, hur han bara vill ge upp och hoppa av allt. Och även om det gör ont att gå tillbaka och minnas hur fruktansvärt förvirrad och övergiven jag kände mig, den där gången för trettio år sedan, så är det värt det. För när jag känner att jag lyckas, eller åtminstone är i närheten av det där jag kämpar för – att ge liv åt en uppdiktad karaktär så att läsaren upplever den som en levande varelse, och kan känna med den – då mår jag ju ganska toppen.

Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår.

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

