Lördagsenkät: Finns det någon genre som du aldrig skulle kunna tänka dig att skriva i?

Fotograf: Jonas Schiller

Christina: Allra helst vill jag säga nej då jag gillar att testa nya saker och att utmana mig själv i skrivandet, men jag känner mig själv ganska bra vid det här laget så jag får motvilligt erkänna att skräck, deckare och psykologiska thrillers inte är något jag skulle ge mig på. I alla fall inte i dagsläget. Även att skriva andras biografier går bort för min del.

 

 

 

 

 

Anna: Nä, allt skulle vara spännande att testa och en utmaning. Det finns alster i alla genrer som jag gillar. Men om jag skulle beskriva min egen stil så är den motsatsen till ”sans och balans”. Jag dras själv till ärliga berättelser om ovanliga personer, relationer och livsöden och kan inte koncentrera mig om tempot är för lågt eller karaktärerna för ointressanta.

När jag läser en bok vill jag få kliva in i en annan värld, jag vill att den ska ifrågasätta någon av mina grundvalar och allra helst vill jag bli wow:ad. Jag tror att jag skulle ha svårt att hålla mig inom ramarna om det var en genre som krävde utsuddade kontraster och tillrättalagda karaktärer. Av någon anledning finns det sällan lyckliga slut och brist på konflikt i det jag gör.

Om jag hade fått i uppdrag att skriva Fifty shades of Grey hade jag velat göra mycket mer komplexa och starka personporträtt, mindre stereotypa könsroller och sen dyka in fullständigt i vilka mekanismer som styr BDSM. Och jag inser när jag skriver detta att det hade varit en jätteutmaning och antagligen inte blivit en bästsäljare.

Michaela: Jag är i grunden nyfiken på allt skrivande och alla genrer, men för min del skulle kanske riktigt litterära böcker falla bort – åtminstone just nu. Egentligen vill jag testa på allt och tror också det är bra att öva sig på att skriva i olika genrer. Jag skulle också gärna skriva ihop med någon annan, det skulle vara spännande!

 

Marica: High fantasy. Det känns för svårt. För stort. Många faktorer som ska gå ihop. Detta handlar inte om att jag tycker genren är dålig eller tråkig, bara att jag antagligen skulle sätta för höga krav på mig och texten.

 

 

Johan: Det blir nog ett nej här … för vem vet, plötsligt dyker det kanske upp en idé som behöver en värld och en genre jag inte alls trodde att jag skulle hamna i. Och när jag tänker på vad jag själv läser blir det tydligt att jag gillar ju alla typer av böcker, bara de är bra … Men jag säger kanske skräck ändå – eftersom vi har en i familjen redan som gör det rätt bra!

 

 

 

 

Hur är det med dig då? Nån genre du absolut inte vill skriva och varför?

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

