När nån petar i ens text

Foto: Niklas Sandström.

Hen fattar ju ingenting! Jag är ett missförstått geni!

Inte alltid, men ibland så kan jag tänka precis så där. Nån som har läst en text skriven av mig förstår inte alls vad jag försöker säga. Personen är ju minst sagt korkad om hen inte fattar, eller – värst av allt – vill stryka min lysande formulering.

Jag trilskas och muttrar och det blir en och annan svordom. Jag läser kommentarerna och utbrister ”den här meningen är ju så bra” eller ”men va, jag har ju fångat känslan helt exakt” och ”det kan faktiskt inte bli bättre än så här”.

Eller kan det? Så klart det kan.

Jag brukar säga att jag gärna tar emot kommentarer och inte är så känslig när det gäller min text. Som journalist är jag van vid att folk petar i mina texter och har åsikter. Oftast välkomnar jag det med öppna armar, en ny blick brukar så gott som alltid göra texten bättre. Också de gånger då jag börjar med att muttra att jag är ett missförstått geni.

Jag muttrar i några dagar och envisas med att inte ändra på något. Fastän jag vet att den andra bara vill hjälpa mig att göra texten bättre. Men ibland går jag i försvarsposition och vill behålla varje ord och formulering.

De gångerna gäller det bara att andas, läsa igenom kommentarerna i lugn och ro och så småningom förstår jag vad den andra vill få sagt. Väldigt sällan köper jag ett förslag rakt av, i stället vrider jag på det ett varv till och kommer på en ny lösning. En egen lösning.

Men utan att folk skulle peta i mina texter, ha åsikter och kommentera tror jag inte att det skulle lyfta. Åtminstone inte på samma sätt. Fastän jag börjar med att muttra vet jag att det jag skriver blir bättre just tack vare att andra kommenterar.

Hur brukar du handskas med respons på det du skriver?

P.S. Du har väl inte missat Maricas inlägg om respons?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Michaela von Kügelgen, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till När nån petar i ens text

  1. Bokstund skriver:

    De senste månaderna har jag varit på andra sidan, alltså den som petar i andras texter. Många av skribenterna har varit ganska tacksamma för mina förslag så jag har haft ganska tur, men några har velat trilskas lite. Då har jag fått argumentera lite hårdare. Men det gör inte så mycket för jag tror att jag själv skulle vara ganska besvärlig jag med. 😊

    • kuggekugge skriver:

      Ja alltså i slutändan är jag ALLTID tacksam. Tänk att nån tar sig tiden att kommentera?! Och ungefär 1 procent av gångerna tycker jag ju att jag har rätt och vill behålla en viss formulering. Eller kanske lite oftare. Men jag vet alltid VARFÖR jag vill ha nåt kvar. 🙂

  2. Elin Säfström skriver:

    Exakt, exakt, EXAKT! Du är uppenbarligen jag:) I någon mening. Precis så där är det.

Kommentera

