Cover story

Screen Shot 2017-04-19 at 18.18.21

Författarporträtt. Foto: Ola Kjelbye

Shit’s getting real!

Det är nästan som att boken redan existerar för nu finns det ett omslag! Det är min vän, den fantastiske konstnären och grafiska formgivaren Pär Åhlander som gjort det och jag är så galet nöjd. Jag har det sparat på mobilen och kan inte låta bli att ta fram och titta på det – flera gånger om dagen. Det är precis vad jag vill att läsaren ska mötas av på vägen in i min berättelse.
Men jag tänkte inte snacka så mycket mer i dag, utan låta er ta del av omslaget själva.
Så här är den – min bok:

Screen Shot 2017-04-19 at 18.22.02

Vad det ska stå på baksidan är inte riktigt bestämt men här är katalogtexten:
X
1987. Jim är nitton år och reser ensam till Nya Zeeland, lämnar Stockholm bakom sig för att bli en ny och bättre version av sig själv. Han flyttar in hos sin farbror och faster, skaffar jobb och försöker bygga upp en tillvaro. Men minnena av det kaos han lämnat förföljer honom, och hans konservativa farbror styr sin familj med järnhand. En dag hämtar Jims faster honom efter jobbet och lämnar av honom på ett hostel. De vill inte att han bor hos dem länge, eftersom de har förstått att han är homosexuell. Nu börjar en omtumlande inre och yttre resa, och till slut vågar Jim äntligen se tillbaka på allt som lett honom till andra sidan jorden – down under.

Johan Ehn är skådespelare och konstnärlig ledare för Teater Barbara i Stockholm. Down under är hans debutroman, en till stora delar självbiografisk berättelse om den svåra balansgången mellan att försöka passa in och samtidigt vara sann mot sig själv.

”Det är sexigt, sorgligt, vackert! Johan Ehn är en ny begåvad och spännande författarröst som jag vill läsa mycket av framöver.” 
Linda Skugge
X
X
Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår.

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn
Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut, Down under, Hbtq, Johan Ehn, Omslag. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Cover story

  1. C skriver:

    Snyggt och lovar gott! Kom att tänka på de första skivomslagen till The Smiths’ vinylplattor. 🙂

    • johan ehn skriver:

      Wow! Fatta hur lycklig ett gammalt Smiths- och Morrisseyfan blir av den kopplingen! 🙂🙂🙂

      • C skriver:

        Så kul! 🙂 Minns det som om vore det igår, jag köpte singeln This Charming Man och därefter debutalbumet. 1984, var det väl? Time flies. Det var i alla under en tid då jag spenderade en stor del av mitt liv i diverse skivbutiker. Få ting slår doften av vinylskivor som plockas ut ur sina omslag. 🙂

        • johan ehn skriver:

          Tack för den! Jag har inte tänkt på doften av ny vinyl på länge men du har helt rätt – den är unik! Jag hittade inte Moz och gänget förrän lite senare men han/dom blev en stor upplevelse som öppnade mina ögon. Jag minns hur jag tyckte att varenda ord och ton talade till just mig!

  2. johan ehn skriver:

    Eller hur! Jag är så sjukt nöjd och tycker typografin är smått genialisk! 🙂

  3. Otroligt snyggt omslag! Och intresseväckande katalogtext. Jag vill läsa! 😊

    • johan ehn skriver:

      Hej!
      Vad glad jag blir! Jag är väldigt nöjd själv och det coola är att det fortsätter sedan runt ryggen och baksidan med resten av bilden!

      Tack från Johan

  4. bagstam skriver:

    Ursnyggt omslag!! 👌🏻

Kommentera

