”God morgon, jag har roliga nyheter…”

Jag hade börjat göra research inför dagens blogginlägg i ett helt annat ämne när jag fick det här sms:et från min förläggare: ”God morgon, jag har roliga nyheter, gå in i din mejl och kolla”.

Och där låg ett meddelande från Books & Dreams.

Min bok Stockholm psycho har blivit nominerad till Årets Deckardebut av Crimetime Specsavers Award 2017.

Jag tappade kaffekoppen jag höll i handen rakt ner i köksgolvet. Sen sprang jag fram och tillbaka mellan köket och vardagsrummet och gjorde hopsasteg (i efterhand ångrar man att man bor i ett hus med mycket insyn från gatan). Jag fick order om att hålla det hemligt men min pulsklocka måste ha fattat i alla fall. ”Beats per minutes” steg till ett ohälsosamt läge och den röda ”upp och hoppa”-gubben som annars påminner om när jag är alldeles för stillasittande slocknade.

Om jag berättar att jag har skrivit en ljudbok får jag väldigt blandade reaktioner. En del tycker det är kul medan andra verkligen inte gillar konceptet. Några anser att det är mindre litterärt och vissa hävdar att ljudböcker inte är lika krävande. Av tradition har ljudböcker inte heller haft samma status som annan litteratur och ibland undrar jag om det inte har funnits klassaspekter i uppfattningen om ljudboken.

Själv har jag svårt att koncentrera mig och knäckte läskoden sent. Det betyder inte, som många tror, att man har ett klenare intellekt. När jag erbjöds ett kontrakt med Storytel tvekade jag inte många sekunder och jag är stolt över att vara del av deras nya satsning Storytel Original. Som lyssnare kan jag fokusera och jag tänker att ljudböcker är ett fenomenalt sätt att göra litteratur tillgänglig för fler eller under stunder då det inte finns utrymme att sitta ner och läsa. Det hade helt enkelt berikat mitt liv tidigare om ljudböcker funnits när jag var tonåring på samma sätt som idag.

Normalt är mitt problem att begränsa mina blogginlägg men detta kanske blir det kortaste någonsin för jag saknar faktiskt ord för att beskriva glädjen jag känner just nu. Inte bara för Stockholm psychos eller min egen skull (det känns fortfarande ofattbart att vara nominerad i en samling av urduktiga och imponerande författare) utan för ställningstagandet det innebär att en bok skriven exklusivt för ljud är utnämnd tillsammans med de traditionella böckerna.

Allt handlar om att berätta en spännande och bra historia, oavsett form.

Här kan du se vilka mer som är nominerade.

 

Det här inlägget postades i Anna Bågstam Ryltenius, årets deckardebut, Crimetime, Crimetime Specsavers award 2017, Debut, ljudbok, Stockholm psycho och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till ”God morgon, jag har roliga nyheter…”

  1. Katarina skriver:

    Grattis! Skithäftigt ju!
    Jag delar dina tankar kring synen på andra format än inbundet. Jag gav ut två böcker som enbart e-böcker och fick uppleva att många ansåg att de inte riktigt räknades, att de inte var ”riktiga böcker”, som om det inte tar lika lång tid och lika mycket arbete att skriva en bok som sedan ger ut i elektronisk form som i fysisk. Men det paradoxala (i mitt fall) var att folk ansåg att ljudboken var mer riktig än e-boken. Så det finns helt klart en massa litteratursnobberi i branschen, vilket jag tycker är synd. Och detta återfinns kanske speciellt bland författare.
    Det vore intressant att höra mer om hur du upplevt reaktionerna på formatet. Både bland andra författare/skrivintresserade och bland potentiella läsare.

    • bagstam skriver:

      Stort tack! Det är så märkligt det där, om uppfattningen om ”riktiga böcker”. Formen är ju inte väsentlig. Jag tror precis som du att snobberiet återfinns framförallt i bland författare. Egentligen, innan detta hände, tänkte jag göra en artikel om ”troll” och ”halvtroll” för när man som jag skriver för Storytel är det ett ganska hårt klimat i kommentarsfälten. Jag ställde en fråga till författarsällskapet om vilken erfarenhet folk hade och hur man skulle hantera det. Någon svarade att en tänkbar anledning kunde vara att personer som lyssnar inte är lika litterära jfr de som läser. Tycker den synpunkten var intressant på något sätt och säger ganska mycket om status och fördomar när det gäller form. Jag kommer helt klart göra fler inlägg som handlar om detta med form eftersom det hela tiden väcker så många frågor. I allt detta känns den här nomineringen så himla roligt, för det blir ett bevis på att det inte behöver vara sämre bara för att det inte är traditionellt.

  2. annisvensson skriver:

    Det här är ju näst intill ofattbart roligt och jag förstår din lycka! Grattis igen! (Och du vet redan att jag röstat på dig.) Nu håller jag en tumme hårt för att du tar hem alltihop. Jag har en känsla av att du har goda förutsättningar för det. 🙂

  3. Kristina W skriver:

    Stort grattis! Självklart gick jag på direkten in och röstade på dig! Jag älskar ljudböcker och även om deckare inte är min favorit – är alltför harig av mig – så tycker jag att Stockholm Psycho är härlig 🙂

  4. Peter Winai skriver:

    Stort grattis! Så roligt att höra – så säger vi faktiskt. Det våras för öronen.

  5. Ken skriver:

    Gratulerar!

  6. Anna skriver:

    Grattis, så häftigt och stort. Jag har länge tänkt öronläsa (mkt bra ord!) din bok.

  7. Marica Källner skriver:

    Jag har redan sagt grattis! Men jag vill göra det igen: GRATTIS!!! Det är verkligen stort och häftigt. Sitter och ler med hela ansiktet när jag läser ditt inlägg.

    Tack också för att du lyfter ljudboken, den behöver helt klart upprättelse. Som öronläsare gör det mig glad. Många påstår att mitt sätt att ta in böcker inte räknas som läsning eftersom jag använder tal- och ljudböcker. Gång på gång får jag säga att det intressanta med läsning händer inuti huvudet och hur texten kommer dit är oviktigt. Att sätta ihop bokstäver till ord var imponerande i lågstadiet 🙂 Funderar på att skriva ett Debutantblogginlägg om öronläsning.

    Tack ännu en gång och GRATTIS ännu en gång ;.)

    • bagstam skriver:

      Stort tack Marica! Vad glad jag blir 🙂 Håller helt med dig när det gäller läsning, det händer i huvudet.Ser fram emot ett blogginlägg om öronläsning! Kram

Kommentera

