Jag vill sälja

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Jag jobbar som företagare och frilansjournalist. Alla pengar jag tjänar kommer i princip från att jag en gång lyckats sälja in mig eller en idé någonstans. Det kan vara en enstaka artikel eller ett längre projekt och glädjande ofta blir jag rekommenderad av personer som jobbat med mig.

Men i grunden säljer jag mig själv och mitt kunnande. Det är det jag lever på. I princip lever vi ju alla på vårt kunnande, men med en fast månadslön är behovet av att sälja sig själv inte lika stort.

I augusti kommer (äntligen!) min debutroman och jag ser verkligen fram emot att få sälja den. Ja sälja. Främst för att jag är stolt över vad jag åstadkommit och faktiskt vill att folk ska få läsa. Men jag vill också att boken ska sälja bra så att mitt förlag känner att jag är en författare värd att satsa på också i fortsättningen.

Visst. Allt handlar inte om att sälja, men en har ju inte precis sämre förhandlingsläge om en sålt tusentals exemplar av debuten i stället för kanske några hundra.

Men. För det finns ju alltid ett men. Fastän jag vill sälja kan jag ibland känna att jag borde skämmas för det. En riktig författare ska inte flänga runt med boklådor och kränga böcker på folk. Författaren ska koncentrera sig på att skriva och så säljer boken om den säljer. Jag har ett förlag i ryggen som tar hand om allt det praktiska så i princip kunde jag luta mig bakåt och se pengarna trilla in på kontot (eller ja, en tjänar ju inte så mycket på att skriva böcker).

Men jag vill ju sälja. Jag vill att folk ska köpa min bok. Jag vill att den ska hitta så många läsare som möjligt. Jag vill verkligen det. För jag är inte bara författare, jag är också företagare (och kontrollfreak). Jag vill vara med om alla bitar för att jag tycker det är roligt.

Förra veckan läste jag en intressant intervju med Jöns Hellsing och kände mest ”skönt, nån annan tänker som jag”. Jag har inte riktigt lika vidlyftiga planer som Hellsing, men jag blev så otroligt inspirerad. Klart som fan att också jag har skrivit en kioskvältare, nu måste världen bara få reda på det. Mina ledord saxade ur intervjun:

Du tror att det här blir en hit?
– Jag måste ju tro på det. Att nå ut och beröra många. Det här är en underhållningsroman och jag gör inga anspråk på att vara finkulturell. Hellre en Magnus Uggla som inte får några lysande recensioner men når en stor publik än att bli smal och creddig. Det är ett enkelt val. För mig i alla fall.

Vad tycker du? Är det fult att sälja?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Jag vill sälja

  1. Det verkar finnas en allmän uppfattning – om det syns att du vill sälja är du pinsam? Men är inte då även etablerade författare som är med i t ex Let’s Dance pinsamma? Eller missar folk att de är med för att sälja fler böcker? 😉 Lycka till!

    • kuggekugge skriver:

      Hehe, att vara med i Let’s Dance (den finska versionen) är min ”hemliga” dröm. Mest för att jag tycker att det skulle vara kul att lära mig dansa. Men ja, det är spännande det här med att det är pinsamt och fult att sälja. Ska försöka att inte skämmas!

  2. Elin Säfström skriver:

    Klart att du ska sälja! Hos min person saknas den biten i det närmaste helt och hållet. Hela min själ tappar luften vid tanken på att försöka sälja in mitt alster – jag bara har det inte i mig. Men du verkar ju ha det naturligt, så heja dig!!

  3. Katarina skriver:

    Jag håller med honom om att skriver man inte finlitteratur finns det ingen anledning att skämmas för att vilja sälja böcker, då verkar det ju snarare som att man inte riktigt förstår vad det är man skrivit och vem man vänder sig till. Nu vet jag inte vad du skriver men det är väl lite så jag tänker iaf.

Kommentera

