Lördagsenkät: Vad kämpar du mest med i ditt skrivande?

christinas

Fotograf: Jonas Schiller

Christina: Att inte vara så självkritisk hela tiden. Jag är en perfektionist i allt jag tar mig för men med skrivandet så sätter det käppar i hjulen, särskilt då jag skriver råmanus. Då vill jag hela tiden gå tillbaka och ändra och peta i saker som gör att det går otroligt långsamt att skriva klart det där första utkastet. Jag jobbar stenhårt på att bli bättre på att släppa det som skaver och ta det i redigeringen istället

 

 

 

 

img_6998Anna: Jag tycker riktigt bra gestaltning är svårt. Måste också alltid gå igenom mina texter några hundra rundor och stryka. Jag jobbar snabbt och men det sitter inte direkt, jag omarbetar. Skissar ett ”skelett” först och sen bygger jag på. Utöver det är jag en extremt hård kritiker i förhållande till mina egna texter och tycker allt jag gör är skit.

 

 

 

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Michaela: Med mitt tålamod. Jag är ofta otålig och vill att saker ska ske fort fastän jag vet att det blir bäst om jag går igenom allt ett varv till. Jag jobbar också mycket med att gräva mig djupare in i mina karaktärer och ge berättelsen fler lager.

 

 

 

bildmaricakallner16Marica: Att inte skriva om samma person om och om igen. Att inte skriva samma berättelse om och om igen. Ofta hamnar jag hos samma person och i samma berättelse. Ofta märker jag det inte förrän långt in i novellen. Först känns det tryggt, hemvant och bekvämt. Sedan känns det som en återupprepning och som något tråkigt.

 

image001Johan: Att skala av och lita på att gestaltningen håller. Jag blir lätt ordig och tar om ett varv för mycket vilket leder till att jag istället kväver uttrycket. Jag har också väldigt svårt för att föreställa mig en ändring i huvudet. Om jag vill pröva hur det funkar om jag skriver i tredje person istället för från ett jag, så måste jag skriva igenom hela texten och ändra överallt. När jag sedan ångrar mig går det inte att gå tillbaka till en sparad version för då har det hänt så mycket nytt på vägen att jag är tvungen att skriva igenom allt igen … tur för mig att jag inte skriver på gammaldags skrivmaskin …

 

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät, Skrivprocessen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

