Lördagsenkät: I tider av kris och turbulens är det viktigt att kunna känna att det finns hopp. Ett ljus i slutet av tunneln, som ger styrkan att orka köra på. Litteraturen kan ha den effekten. Vad tänker du om det? Har du någon särskild bok som du plockar fram i stunder av tvivel och hopplöshet? Eller kanske ett citat, ett stycke text som drar upp dig ur mörkret?

christinas

Fotograf: Jonas Schiller

Christina: Att läsa har alltid varit ett sätt för mig att fly undan verkligheten, att få en paus från det vardagliga livet och alla måsten. Oavsett vart jag befunnit mig i livet så har böckerna alltid funnits där, som en god vän alltid redo att erbjuda mig en axel att gråta mot eller fnissa tillsammans med över en kille, eller att ta ut min aggression emot.
Det finnas många böcker som ständigt återkommer men Jane Austens Stolthet och Fördom är en bok som ligger mig extra varmt om hjärtat. Det är en bok som jag läst fler gånger än jag kan komma ihåg och som är min Go-to book när jag behöver den där extra förstående vännen. Ni vet den som man inte behöver säga ett ord till utan hen förstår precis vad det är ändå.XX

XX

img_6998Anna: Jag tycker om att läsa ”memoarer” och livsberättelser av imponerande personer, politiker, jazzsångerskor, författare och regissörer och i sådana lägen hjälper det mig. Alla beskriver sin kamp och ingen har fått sin dröm gratis. Det är pepp att läsa om hur de har rest sig även ur de värsta kriser. Måste jag fly från ett eget världskrig i tillvaron målar jag, tar en tur i bilen och lyssnar på Kleerup skithögt och när jag går och lägger mig somnar jag till Krister Henrikssons röst som läser Den allvarsamma leken.

 

XX
XX

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Michaela: Om jag har kärleksproblem brukar jag läsa Arno Kotros Sanovat sitä rakkaudeksi (De kallar det kärlek) som handlar om att älska, när kärleken brister och hur en ska överleva hjärtesorg. Vill jag känna mig trygg plockar jag upp Harry Potter och försvinner till Hogwarts en stund. Överlag tror jag att det är jättebra att läsa då en känner sig nere. Läsningen brukar ge mig kraft och insikter. Men också mod. Jag mår också mycket bättre då jag tar mig tiden att läsa.

XX

bildmaricakallner16Marica: När jag mår skit och allt bara är svart och eleände tar jag upp Rainbow Rowells roman Fangirl. Boken har hjälpt mig igenom många stunder av oro, stress, förtvivlan. Har svårt att sätta fingret på vad som är speciellt med den, förutom att jag älskar berättelserna och karaktärerna. Romanen liksom omfamnar mig och tröstar mig.XX
X

image001

Foto: Thomas Borg

Johan: Genom litteraturen får jag chansen att leva i nya världar, se för en stund genom någon annans ögon. Mina invanda mönster rubbas och jag utmanas att skingra fördomar för att förstå andra människors situation. Det känns upplyftande och ger mig hopp. Att böcker kan vara rum för eftertanke och reflektion, där jag inte känner mig avkrävd på en snabb värdering, en lajk, eller är tvungen att genast välja sida. Under Plommonsjön av Lionel Davidson ger mig alltid en hoppfull men sorglig insikt om att skulle vi finna Paradiset, skulle vi antagligen inte kunna låta det vara ifred, utan hitta på nåt för att ställa till det. A boy’s own story av Edmund White för att den gav mig bevis på att det fanns andra som kände som jag, när jag som sexuellt förvirrad tonåring undrade vad det var för fel på mig.
Jag hörde förresten att 700 barn hade vrålat som på en rockkonsert, när Kristina Ohlsson intog scenen på Läsfest i Kalmar.
Det känns hoppfullt.

 

Det här inlägget postades i Anna Bågstam Ryltenius, BOKTIPS, Christina Schiller, Debut, Johan Ehn, lördagsenkät, Marica Källner, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

