Gästbloggare: Jessica ”Bokbabbel” Andersin

IMG_1097

Jag ordnar min bokhylla i alfabetisk ordning enligt författarnas efternamn. Från A till Ö, inga konstigheter. Jag hade en färgkoordinerad bokhylla ett tag för flera år sedan, det var grant och fint men inte riktigt min grej.

Men. Jag funderar ibland på att frångå min rätt så rigorösa ordning för att ordna en hylla vikt åt böcker skrivna av folk jag känner. De börjar nämligen bli en hel del, och kan indelas i två, sinsemellan likvärdiga, kategorier:

Böcker av författare jag lärt känna då de redan var författare. Stort! För en bokbloggare är författare de coolaste kändisar som finns, så döm om min lycka när författare börjar följa mig på Instagram, hälsa på mig på bokmässor eller blir min Facebook-vän. Blir ju nästan starstruck av mig själv då, att jag känner någon så cool.

Böcker av författare som jag kände innan de blev författare. Också stort! Tänk att den där människan som liksom jag svettades över en essä i litteraturvetenskap har fått se en dröm gå i upplevelse och sitt namn tryckt på en bokpärm. Att det där namnet som för mig betytt bara kompis (bara och bara, men ni förstår vad jag menar) nu är ett författarnamn man kan googla eller kolla upp på Goodreads. Hur häftigt är inte det?

Böcker är mitt knark och författare mina idoler. Både författarkompisar och kompisförfattare. Liksom naturligtvis de där författarna jag inte känner – ännu i alla fall.

Finlandssvenska Jessica Andersin har läst ivrigt sedan hon var fyra år, och har de senaste tolv åren dessutom bloggat om böcker på Bokbabbel.com. Hon älskar thrillers, dystopier och relationsromaner, men får rysningar av uttrycket ”klingande finlandssvenska”. Jessica finns också på Facebook och Twitter.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gästbloggare: Jessica ”Bokbabbel” Andersin

  1. Ping: Debutantbloggen! | Bokbabbel

Kommentera

