Plötsligt finns boken på Goodreads

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Som debutant blir det många första gånger. Första refuseringen, första mötet på förlaget, första redaktörskommentarerna, första fotograferingen, första omslagsförslagen, första releasefesten och så vidare och så vidare. Jag kan tänka mig att etablerade författare inte tjuter av lycka för varje litet steg som boken tar framåt men som debutant blir jag så ivrig och glad för alla små grejer .

I går upptäckte jag att min bok finns upplagd på Goodreads! För dig som inte känner till Goodreads är det lite som en virtuell bokhylla – läsare kan bedöma böcker och skriva recensioner. Men det går också att följa författare och lägga böcker på en kom ihåg-lista för senare läsning. Själv använder jag Goodreads mest för att komma ihåg vad jag läst (jag har världens sämsta minne) och som extra motivation att läsa mer.

Skärmavbild 2017-05-16 kl. 21.52.39

Skärmdump från Goodreads.

Men nu skulle det handla om första gången jag såg min bok på Goodreads. Jag gjorde sökningen mest för skojs skull, trodde verkligen inte att boken redan skulle finnas där! Men tydligen har den funnits där redan en tid, för när jag hittade den fanns det redan en som hade markerat att hon vill läsa boken. Efter att jag tjöt ut Goodreadsglädjen på sociala medier är det några till som lagt boken på sin att läsa-lista.

Alltså det finns folk som har visat intresse för min bok som inte ens finns i fysiskt format än! Så himla mäktigt att få se det svart på vitt.

Fastän jag vet att boken är på väg – jag håller på med de sista vändorna med manuset – är allt det här konkreta ändå så märkligt. Manuset har jag ju pillat i flera år så det i sig känns inte så konstigt, men att boken faktiskt finns, om än bara virtuellt än så länge, så finns den! Min bok finns!

Jag tror det är ungefär nu jag borde bli skräckslagen. De flesta författare säger att det kommer en stund då de helst bara vill dra tillbaka texten, stoppa tryckpressarna och slänga manuset. Den paniken har inte ännu kommit, men kanske den kommer senare.

Eller kanske det inte blir någon panik? Jag ser faktiskt så otroligt mycket fram emot att boken snart finns på riktigt och kan läsas av alla som vill. Att alla de som säger att de längtar efter den ska få hålla den i sina händer och bläddra fram sida efter sida i min roman.

Så om du är en som ser fram emot Vad heter ångest på spanska? får du jättegärna markera boken på din to read-list och följa min författarsida på Goodreads. Blir lika glad av varje gillning och följare, det betyder verkligen mycket för mig!

Finns du på Goodreads och hur använder du det? Är nyfiken! Själv använder jag som sagt det mest för att hålla koll på vad jag läser men det finns ju en hel del funktioner där och hör gärna bra tips!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, debutantåret, Författarliv, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Plötsligt finns boken på Goodreads

  1. Elin Säfström skriver:

    Min bok ”En väktares bekännelser” finns på Goodreads och det har för mig varit (och är) en indikator på att folk faktiskt läser boken. Jag föreställer mig att det blir hyfsat ”rättvisande” i förhållande till andra böcker. Alltså, vad menar jag? Jo, att man kan gå in och se att Madeleine Bäcks populära ”Vattnet drar” har (i skrivande stund) 212 betyg och mitt lilla alster 58. Då vet man ungefär hur man ligger till vad gäller antal läsare relativt sätt. Sedan får man ju se betygen också, vilket kan vara en aning tveeggat. Det är t.ex. intressant när tvåorna dyker upp, men inte speciellt peppande. Fast när jag får en femma blir jag löjligt glad.

    Och visst var det hisnande när man för första gången upptäckte att man fanns på Goodreads och att folk funderade över att läsa ens bok. Det var en verklighetsarmbåge i sidan.

    • kuggekugge skriver:

      Ja det ska bli otroligt spännande att se hur många recensioner/betyg det blir. Kommer garanterat att svida om jag får en etta eller tvåa, men å andra sidan har personen i fråga kanske bara plockat upp ”fel” bok för hen? Alla kan ju ändå inte vara nöjda.

      Jätteintressant också att jämföra med andra författare (fastän en egentligen inte ska göra det), men just för att se hur mycket intresse boken väcker!

      • Elin Säfström skriver:

        Nej, alla gillar inte det man skriver, det ska gudarna veta – det måste ju få vara så också. Och man kan ju försöka jämföra sig med andra på rätt sätt, d.v.s. utan att döma ut sig själv i processen🙄 (Och apropå ”sätt” så retar jag ihjäl mig på min egen typo i min kommentar ovan😱)

        • kuggekugge skriver:

          Jo bra det där med att jämföra sig på rätt sätt! 🙂 Och det finns nog ingen författare eller bok som gillas av ALLA. Det skulle ju vara helt sjukt. Jag ska försöka fokusera på dem som gillar det jag skriver i stället för dem som inte gör det.

  2. bagstam skriver:

    Så roligt! Jag kände int ens till goodreads i min okunskap men har nu laddat ner appen. Snart kommer du ha ytterligare en bokning 🙂

Kommentera

