Lördagsenkät: Hur kom du på namnet till din debutbok?

20170505_145250Christina: Hemligheter små gick under namnet Den sista hemligheten medan jag arbetade med manuset, men det kändes inte helt hundra och när jag redigerat om det efter lektörens utlåtande så stämde namnet inte längre. Jag visste att jag ville ha något med hemligheter i bokens titel eftersom hemligheterna spelar en sådan viktig roll i storyn. Jag satte mig helt enkelt med ett block och en penna och spånade fram en lista med olika förslag och Hemligheter små var det som fastnade 🙂 Så fort jag skrev ner det så kändes det rätt.

img_6998Anna: Den övergripande poängen med min bok är att skildra ett skikt i samhället där allt handlar om överkonsumtion, yta och statusmarkörer. Boken driver med den världen i Stockholms innerstad och jakten på det perfekta livet. Det finns ett ganska stort mått av samhällskritik i boken. Helt medvetet. Under ytan bubblar ett obehagligt psykiskt och fysiskt våld. De makabra inslagen finns med av en anledning. American psycho är en stark inspiration till min bok och den innehåller en rad referenser till American Psycho. Den initierade lyssnaren kommer att hitta både fascinationen över Whitney Houston, direktöversatta replikskiften och en gnagare. Framförallt är den sarkastiska tonen och hårda cynismen i boken inspirerad av American psycho. Titeln Stockholm psycho var därför självklar. När jag skickade in till förlaget var de först tveksamma eftersom det kommit ut ett antal böcker (under tiden min bok producerades) som bär namnet ”Stockholm” i titeln. Som ”andranamn” jobbade jag därför med titelförslaget Nouveau riche. Jag är glad att den till slut fick heta Stockholm psycho som jag tänkte från början.

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Michaela: Jag hade nästan hela mitt råmanus klart innan jag kom på titeln. Det var en kväll när jag redan låg i sängen och skulle sova men plötsligt dök frasen ”Vad heter ångest på spanska?” upp i mitt huvud och jag antecknade det i min mobil. Sedan den höstkvällen 2013 har titeln hängt med mig och jag har aldrig kommit på någon annan som skulle ha funkat bättre för mig.

Det är alltså en fras som aldrig uttalas i boken, titeln beskriver snarare stämningen och min huvudpersons tankar och känslor. Något jag också funderade på var om titeln var för lång, men jag tycker att långa titlar är lite av ett mode just nu så det lär väl funka. Och åtminstone finns det ingen som har samma titel som jag!

bildmaricakallner16Marica: En av essäerna i i Det som får plats heter På mitt skrivbord finns det som inte fick plats. Essän blev startskottet för arbetet med boken och ramar in min skrivprocess. Därför kändes det kul att ha essäns titel som bokens titel, men den var för lång. Jag testade Det som får plats, Gillade det och kände att det stämmer överens med novellkonsten och mina egna tankar om novellskrivande.

image001Johan: Jag skrev ju först en pjäs på samma tema. Den hette Den lille bögprinsen. Först hängde det med ett tag som arbetsnamn även för boken, men jag visste att det inte var rätt. Sedan hette den Ett år av maniskt tänkande. Det beskriver ändå rätt bra vad det rör sig om, men när Down under dök upp så föll det liksom på plats. Den utspelar sig på Nya Zeeland, huvudpersonen är på en resa i sitt eget under … medvetna, och han når på ett sätt botten känslomässigt innan han börjar klättra upp igen. Jag gillar hur det ser ut som ordkombination också. Och Pär Åhlanders genialiska formgivning har gett titeln en extra nivå!

Det här inlägget postades i Anna Bågstam Ryltenius, Christina Schiller, Debut, Författarliv, Johan Ehn, lördagsenkät, Marica Källner, Michaela von Kügelgen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

