När jag vilar från orden

bildmaricakallner16Tjo!

Ibland kryper det i mig. Bränner det i mig. Orden är överallt: i huvudet, i dokumentet, i cd-spelaren, i telefonen, i fingrarna och i tangenterna och i munnar och i öron. Jag älskar ord. Jag älskar text. Jag älskar att skriva. Men ibland behöver jag stanna. Det är inte skrivkramp. Inte prestationsångest. Ingen ångest alls. Det är bara vila.

Att fota är att vila från skrivandet. Att vila från orden. Att fota sitter i kroppen. Det är fysiskt. Det är rörelse: jag står bakom kameran, jag står framför kameran, jag använder kameran, jag använder min kropp. Jag vill ha rörelser i mina bilder. Jag vill inte att det ska stå stilla. Vid skrivbordet är jag stilla. Jag sitter framför datorn. Handlederna lutar mot skrivbordet, det är bara händerna och fingrarna som rör sig. Med kameran får jag vara rörlig.

Att vila från orden är en stor och viktig del av min skrivprocess. Jag är skapande även om jag inte skapar text.

maricakallner1

Foto: Marica Källner

maricakallner2

Foto: Marica Källner

maricakallner3

Foto: Marica Källner

Se fler av mina bilder här.

p.s Behöver du vila från skrivandet? Vad gör du när du vilar? d.s

 

 

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, fotografering, Marica Källner, Skrivprocessen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till När jag vilar från orden

  1. annisvensson skriver:

    Fint inlägg, fina bilder. Jag vilar genom att måla och fotografera. Senast nu ikväll har jag målat lite akvarell som skrev just ”när orden tar slut åker penseln fram”. 😊

    • Marica Källner skriver:

      Tack så mycket! Kul att du också fotar. Akvarell är roligt! Nu blev jag sugen på att ta fram pensel. Det är skönt att ha något annat för händerna ibland .Att diska funkar också, fast det är mer när jag sitter fast i något svårt moment i skrivandet.

Kommentera

