Lördagsenkät: Bästa sommarläsningen!

Fotograf: Jonas Schiller

Christina: Jag vill tipsa om lite romantiska böcker som passar lika i hängmattan som på stranden eller om det skulle regna någon dag; i soffan med en mysig filt virad omkring sig. De första böckerna jag vill tipsa om är en serie om fyra böcker skrivna av författaren Lisa Kleypas. Wallflower-serien är Historisk Romance och består av böckerna Secrets of a Summer Night, It Happend one Autumn, Devil in Winter och Scandal in Spring.
Nästa tips är en serie för er som gillar fantasy med lite romantik. Serien Starcrossed av Josephine Angelinis består av de tre böckerna Helena, Hades & Nemesis.
Sista tipset är den romantiska serien Fool’s Gold av författaren Susan Mallery. Det finns några böcker översatta från engelska (Mitt hjärta är ditt, Tre små ord, Precis som du är mfl.) Småstad, sommar och kärlek? Kan inte bli så mycket bättre.

Anna: Den här sommaren ska jag stilla min hunger med följande gobitar som jag hoppas och tror mycket på. Lögnen är en annan sanning av Sören Bondeson. En roman som bygger på historiska fakta och verkliga personer under en hotfull höst i Sveriges historia 1941. Och blomstren dö av Rebecka Edgren Alden, en psykologisk thriller om mörka hemligheter, lojalitet och val på liv och död. Ditt liv och mitt av Majgull Axelsson. Jag lyssnade på henne berätta om boken och blev berörd av hennes presentation. Flickorna av Emma Cline som skildrar unga kvinnors utsatthet. På ljudboksfronten har det släppts en hel drös godbitar. Just nu lyssnar jag Deadline (Storytel Original) som jag verkligen rekommenderar och till sommaren ser jag fram emot en finstämd kärlekshistoria med titeln Härifrån till dig (Storytel Original) som släpps i juli. Sveriges värsta massmördare – Gåtan Tore Hedin (Storytel Original) är en dokumentär i serieform. För mig är den dubbelt intressant för jag har viss anknytning till de delar av Skåne där den delvis utspelar sig. Det var några av alla fantastiska böcker som kan förgylla en sommar.

Foto: Niklas Sandström.

Michaela: Sommar och läsning hör definitivt ihop och jag tycker att det då finns tid för både tegelstenar och snabb underhållning. Nedan några av mina favoriter från de senaste åren – utan någon inbördes ordning:
Mördarens apa av Jakob Wegelius – en ”barnbok” men alldeles perfekt för vem som helst
Spleenish av Ulla Donner – en serieroman och debut med hög igenkänningsfaktor
Systemet-trilogin av Anna Jakobsson Lund – dystopi då den är som bäst
Vi faller av Anna Platt – debutroman med flera karaktärer som knyts ihop på ett spännande sätt
Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma – vad är mer rätt än en polarexpedition mitt i sommaren?
De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg – ögonöppnande och intressant om kvinnors läger i Afghanistan
Kouplan-böckern av Sara Lövestam – första heter Sanning med modifikation, snabbläst och smart!
Naondel av Maria Turtschaninoff – en mörk och vidrig historia men otroligt vacker bok.

Marica: Många människor dör som du, Lina Wolffs debutbok. En fantastisk novellsamling med berättelser som gör ont och får en att skratta och kvida. Ett annat tips är essäsamlingen So sad today, av Melissa Broder. Vet inte riktigt vad jag ska säga om den mer än att jag fastnade direkt och kunde inte sluta att läsa.

Själv ska jag läsa Handbok för städerskor, av Lucia Berlin. Har velat läsa den sedan den kom ut, nu är det dags.

Johan: Bra att ha en trave för olika sorts läsdagar.
Har du inte trätt in i Elizabeth Hands värld ännu, och mött den punkiga fotografen Cass Neary, gör det! Läs Generation loss (samma titel på svenska), följd av Available dark (Se mörkret) och Hard light. Anna Funders Stasiland är dokumentär, men skriven som en roman. Om den ”perfekta” polisstaten som fick folk att övervaka varandra, ange sina egna familjemedlemmar och vänner, i rädsla för vad som annars skulle hända de själva. Riktigt stark. David Sedaris böcker är perfekta att inta i portioner om några historier i taget, somna en stund i hängmattan, vakna tilll och ta lite till. Me talk pretty one day – så skarp, så rolig. Hyperbole and a half – av Allie Brosh, är en helt egen sorts bok där hennes bilder och historier från livet är rörande och underhållande på ett sätt som ruskar om. En annan som passar i högen är Michelle Pavers otroligt intensiva Dark Matter (Evig natt) om en expedition till Svalbard i slutet på 1930-talet som utvecklas till en riktigt mörk spökhistoria. Får dig att uppskatta sommarljuset på ett nytt sätt …

Vilka är dina bästa tips på sommarläsning?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lördagsenkät: Bästa sommarläsningen!

  1. Dina skriver:

    Takk for alle gode lesetipps❣️👍🏻

Kommentera

