Kontorsbocken

Nu har det hänt något galet. Jag har dels råkat hänga ut en kollega som potentiell player, dels spridit informationen till typ alla invånare i Landskrona. Det är sant, men inte som du tror (en fras som jag har kommit på mig själv att använda oväntat ofta de senaste månaderna). Men, så här ligger det till.

Förra veckan lanserade Storytel en ny app, Stories. Appen, som är gratis, innehåller chattberättelser. Alltså små dialogdrivna historier i kortformat avsedda att läsas i en busskö eller på väg till jobbet. Lite ”SKAM-igt”, om ni fattar vad jag menar.

Hur som helst blev Originalsförfattarna inbjudna att testskriva för formatet. Jag, som är en messoman av rang, hookade direkt. Älskar messhistorier, både fiktiva och verkliga.

När jag fick förfrågan tänkte jag också att det var ett lysande tillfälle att låta mina karaktärer från Stockholm psycho få lite extra utrymme. Jag saknar dem och det är roligt att få gå in i deras liv igen. Första chatten ut blev således en glimt ur Karolinas (biroll) liv. Hon har en otrohetsaffär på jobbet med avdelningens häradsbetäckare, Olof. För er som har lyssnat på Stockholm psycho vet ni hur det går för Olof men den här lilla historien tar plats precis innan han möter den kvinna han skulle önska att han aldrig mötte.

Olof är en man på fel sida fyrtioårsstrecket med ett poppigt yttre och vingklippt inre. Ständigt på jakt efter snabb bekräftelse och nya applåder. Vad som helst bara han känner sig åtrådd. På kontoret rusar han runt och raggar upp än den ena, än den andra. Därav namnet ”Kontorsbocken”. Vad han inte vet är att Karolina inte är en fiol som låter sig spelas. I Stockholm psycho är Carro en bitch. Hennes behov och mående styr tillvaron och när berättelsen börjar har Erik, hennes ex-man, just vaknat. Karolina har lämnat honom efter otrohetsaffären med Olof. I chat storyn får man emellertid en annan bild av Karolinas relationer.

”Kontorsbocken” var en skojgrej men samma dag som den släpptes fick den 12 000 klick. På något sätt verkar det som om alla helt enkelt har en bock på kontoret. En till av mina tap-berättelser var med i släppet, ”Mördaren skickar inbjudan”.

När jag klickade upp appen i måndags höll jag på att trilla av stolen. Tillsammans hade de passerat 50 000 klick. Lika mycket som invånarantalet i  en medelstor svensk stad.”Kontorsbocken” har nu, i skrivande stund, över 35 000 klick. Som om alla invånare i Landskrona plötsligt tappat loss och läst den.

”Tjohoo”, ropade jag när jag såg siffrorna och rusade runt på min arbetsplats och visade mina kollegor. Jag har ganska nyligen bytt enhet och fått nya arbetskamrater.

Några timmar senare knackade det på dörren till mitt arbetsrum och framför mig stod en man i fyrtioårsåldern och log beklämt.

”Hej, det är jag som är Olof, jag undrar vad du får din inspiration ifrån.”

Det här inlägget postades i Anna Bågstam Ryltenius, Debut, ljudboksserie, Media, Sociala medier, Stockholm psycho och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Kontorsbocken

  1. Kristina skriver:

    Bra tips på hur man snabbt blir uppmärksammad av nya kollegor haha 😉

  2. DDT skriver:

    Och där fick jag till slut en anledning att uppdatera min telefon. Vilket jag borde gjort för evigheter sedan, men inte orkat eftersom det är så trååååkigt att uppdatera. Men om appen kräver det så… för det där vill jag läsa!

  3. Klockrent! Har sikte på Stockholm Psycho bara jag jobbat undan allt (hej frilansliv) och kan lägga mig i semikoma på soffan. //Linn

  4. Sofia skriver:

    Oj vilken ångest!
    Måste genast läsa! ⭐️

  5. annisvensson skriver:

    Så fantastiskt! 😀👌

Kommentera

