Tack. För allt.

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Du vet de där långa och blödiga tacktalen under Oscarsgalan? De där som aldrig tar slut. De tackar mamma, moster, hamster och granne. Oftast står de där dessutom och gråter.

Jag är precis och exakt så. De senaste dagarna har jag hållit på med författarens tack till min bok och det stockar sig i halsen när jag ska läsa texten högt (för att det alltid är ett bra knep!) och jag har svårt att få fram orden för att alla känslor väller över mig.

giphy1

Det finns så många människor jag kunde tacka för att jag faktiskt ska debutera om två månader. Så många som hejat på mig och som hjälpt mig. Så många som trott på mig också när jag själv haft svårt att tro. Hur ska jag klä det i ord när jag knappt kan läsa mina ord högt för mig själv?

Och det värsta – tänk om jag glömmer någon jätteviktig? Tänk om jag missar den där ena personen? Därför har jag faktiskt valt att inte tacka precis alla personligen (det skulle bli en flera sidor lång lista tror jag) utan i stället valt att tacka dem som hjälpt mig extra mycket i min process. Men att sålla bland dem har också varit svårt – ni är så många!

giphy2

Om några veckor tar 4,5 års slit och arbete slut när alla mina bokstäver, ord och meningar åker in i tryckpressen och kommer ut som en fysisk bok. Det finns inte ord nog att tacka alla som hjälpt mig och när jag försöker blir det mest (lycko)tårar. Så tack, tack, tack. Tack till alla er som vet att ni förtjänar det. Tack för allt.

Men mest av allt vill jag ändå tacka mig själv. För att jag jobbade vidare, för att jag vägrade ge upp. För att jag följde min dröm. Tack jag, det kan vara det bästa jag gjort.

Vem skulle du tacka?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tack. För allt.

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Förstår dig! Tacket i Ordbrodösen blev tre sidor! Jag hade sagt två till redaktören, men det gick bara inte. När jag blev intervjuad i podden Bakom boken sa Daniel Sjölin att det var det längsta tack han läst (oops!). Men jag hade ju redigerat bort 50.000 ord ur själva boken så 😉

    Hejar på dig! Så nära nu.

    • kuggekugge skriver:

      Jag kommer ihåg att Daniel sa det i podden, skrattade lite åt det, men så himla fint ändå! Och definitivt okej med tre sidors tack när du strukit 50 000 ord! 😉

      Själv skrev jag ett relativt kort tack, men enligt redaktören var det väldigt fint. Och tack Anna! Nu behövs alla hejarop, ligger om kvällarna i sängen och har ångest (ehehehe) över allt jag eventuellt glömmer/missar!

  2. Kristina skriver:

    Finns så många jag kommer att vilja tacka, men som du säger, det går inte att ha en lång lista med namn i boken. Förlaget kan inte gärna vilja ha fem extra sidor i boken bara för att författaren ska få in sina tack 😉 Det är inte lätt att leva med en kreativ person så därför skulle jag först och främst tacka min man – för att han står ut med mina humörsvängningar. Sedan skulle jag tacka min mamma som alltid uppmuntrat min läsning. Det om något har lagt grunden till mitt skrivande.

Kommentera

