Om att vara skrivpedagog

Bild Marica Kallner2017

Tjo!

Att vara skrivpedagog är mycket mer än ett sätt att dryga ut hushållskassan. Skrivpedagogiken ger mig sammanhang. Jag får vara i skrivandet även när jag inte skriver. Det är ett konstnärligt möte.

Människor som kommer till en skrivkurs eller en workshop har olika berättelser och olika tankar och olika sett att se på skrivande. När allt detta möts, ibland samarbetar och ibland kolliderar, skapas en kreativ miljö. Där kan texter växa och där kan intresset för skapandet med ord utvecklas.

Jag tänker att samtalet och reflektionen är lika viktiga för en skrivkurs som själva skrivandet. I början av en kreativ process kan vi känna oss ensamma och vilsna. Att få utrymme till att lyfta frågor och farhågor och förhoppningar och idéer ger bränsle. Ger energi till skrivandet. Skapar ett sammanhang.

Jag som pedagog är också en del av mötet. Att lyssna till andras tankar ger mig energi och vilja att skriva och reflektera. Jag känner inte att jag står utanför den kreativa miljön, jag är en del i den. Även om det är andras texter och skapande som står i fokus.

Min bok är ett konstnärligt möte. I Det som får plats reflekterar jag och samtalar jag. Reflektion och fiktion möter varandra. Jag undersöker mitt eget skrivande och utforskar andras texter. I höst kommer boken att vara kurslitteratur till en av mina kurser på Folkuniversitetet. Jag är stolt och glad och nervös. Jag tror inte att Det som får plats hade blivit till om jag inte hade varit skrivpedagog.

I juli startar min distanskurs Skriv i sommar. Det är en grundkurs och vänder sig till dig som vill ägna några sommarveckor åt skrivandet. Den är helt på distans och det finns platser kvar. Sista anmälningsdatum är 29 juni. Du kan mejla mig om du vill veta mer om den info@maricakallner.se

Jag gillar distanskurser. Mötet blir annorlunda när vi kommunicerar genom text. Självklart är det härligt att träffas i ett fysiskt klassrum. Men det är speciellt att bygga en kreativ miljö genom skrivna ord. Tänker att det funkar i en skrivkurs för att det är genom skrivande vi utrycker oss. Nu ser jag fram emot kursstart.

 

p.s Har du erfarenhet av skrivkurs? Vad tycker du om det? d.s

 

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Det som får plats, Marica Källner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

