Gästblogg: Andreas Ek

Andreas Ek hos fotografen Bee Thalin, VärmdöEn kväll när barnen sov och min fru jobbade natt, låg jag i soffan framför teven och fick idén om att jag skulle skriva en bok. Några sekunder senare fick jag en scen i huvudet som jag skrev ned. Eftersom jag arbetar som polis, var det kanske mest självklara valet att skriva en deckare, men jag ville göra något annat. Eftersom jag har en förkärlek till dystopier och apokalypser av olika slag, var det inte konstigt att min bok skulle handla om det.

Tre månader senare hade jag ett råmanus som jag skickade till en lektör. Jag var noga med att påtala att hon skulle vara ärlig – kunde jag inte skriva fick det vara så. Som tur var gav hon tummen upp och kom med en hel del bra tips som jag tog åt mig. Jag började med att redigera manuset och till slut skickade jag in till förlag. Någon månad senare kom första refuseringen, men jag hade läst på och visste att förlagen får extremt många manus, så jag hade faktiskt inga förväntningar på att just mitt skulle gå vidare. Jag såg det mer som en rolig grej.

Refuseringarna började därefter hagla in. Standardsvar. Inte en enda kommentar. Det gjorde mig faktiskt lite besviken, jag hade gärna velat få något som i alla fall gav en antydan till jag hade något på gång. Men så blev det inte. Inte förrän alla förlag utom ett hade hört av sig. Jag väntade på att de också skulle refusera mig, men istället tog de kontakt med mig och jag hade ett telefonmöte med en av redaktörerna som var imponerad. Han ville ge ut min bok! Allt var dock inte klart och de andra redaktörerna skulle säga sitt. Någon vecka senare kom ändå refuseringen med motiveringen att de inte trodde att min bok skulle nå den stora delen läsare, mycket på grund av genren.

Med Raseri tyckte jag ändå att jag hade något på gång, så jag bestämde mig för att ge ut boken på egen hand istället. Bokutgivning var verkligen ny mark för mig, så jag började med att läsa på och såg över de olika alternativen och bestämde mig för att starta ett förlag. Jag funderade länge på om jag skulle trycka upp ett lager eller om jag skulle satsa på print-on-demand. Efter en del offerter tyckte att jag print-on-demand var för dyrt och chansade på att trycka upp cirka 1200 inbundna böcker. Jag skrev avtal med en distributionsfirma som fick sköta allt med lager och distribution, på så sätt kunde jag ägna mer tid åt marknadsföringen och tog kontakt med den lokala bokhandeln på Värmdö där jag bor och jag fick komma och sälja på kommission. Jag var också på ICA Maxi där jag sålde och signerade, vilket gick långt över förväntan.

En av de roligaste händelserna under hela processen var när Word Audio Publishing kontaktade mig genom mitt kontaktformulär på min hemsida för Raseri. De ville skriva ett ljudboksavtal. Jag hade inte haft en tanke på det och några månader senare kom den ut. Men jag måste säga att den absolut häftigaste, och konstigaste känslan, var när jag fick hem de första böckerna från tryckeriet och höll en av dem i min hand. Min bok. Som jag har skrivit. Som jag dessutom gav ut själv.

Hur har det gått då? Det har gått över förväntan. Första upplagan sålde slut och en andra upplaga finns i lager. Ljudboken går bra även den och flera fina recensioner har trillat in. Många undrar om det kommer en uppföljare och på det kan jag svara att det gör det. Det blir en avslutande del som kommer ut till våren 2018.

Planen är att jag ska ge ut den själv också.

Läs mer om Andreas på hans webbsida: www.raseri.se

 

 

Det här inlägget postades i Debut, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästblogg: Andreas Ek

  1. thomask69 skriver:

    Ja, man ska alldrig ge upp. Det finns alltid några som vill läsa.

    Egenutgivning blir både lättare och bättre för varje år.

    Lycka till med bok två.

Kommentera

