”Semester”

Bild Marica Kallner2017

Tjo!

Jag har varit på semester och insett att jag inte kan vara på semester. Jag kan inte vara ledig. Mitt skrivande började som ett stort intresse i tonåren och har växt sedan dess och nu är det både ett stort intresse och mitt arbete.

Semestern började i Bjuv där jag höll en workshop i självbiografiskt skrivande. Sedan reste jag och min snubbe till Östergötland och besökte platser som jag skrivit om i mina berättelser. Jag har skrivit om dem utifrån minnen, på resan återupplevde jag dem. Märkligt. Märkligt att se och höra och känna och lukta och smaka platserna igen. Märkligt att visa dem för min snubbe som bara upplevt dem genom mina texter. Han sa att de inte helt stämde överens med det som står i novellerna. Han har rätt. I skrivandet förändrar jag miljöerna för att de ska funka bättre i berättelserna.

Efter resan till de fiktiva men verkliga platserna åkte vi till Tranås och festivalen At the fringe. Det var spokenword-lördag med fem olika framträdanden. Mitt var nummer tre och jag läste lite nytt och lite gammalt och en text handlar om en av platserna vi besökte. Att läsa var fint och skitkul – men att sedan sitta ned och lyssna på de andra poeterna var kanske ännu bättre! Tranås at the fringe är en härlig festival och jag är jätteglad att jag blev inbjuden att läsa. Nästa sommar tänker jag lägga semesterveckan under festivalen så att jag kan vara med på hela.

Marica Källner2 Foto Åsa Nyberg

Foto: Peter Nyberg

 

Jag kan inte vara ledig. Skrivandet sipprar in överallt. Det gör mig ingenting. Skapandet pågår hela tiden. Ibland konkret som under workshopen eller framträdandet. Ibland sker det omedvetet. Skapandet och kreativiteten är med mig hela tiden. Jag gillar det.

 

p.s Hur är din sommar? d.s

p.p.s Du har väl inte missat att vi kör en sommarföljetong? Den startade i söndags, nästa del kommer nu på söndag och då är det jag som skriver! d.d.s

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Författarframträdanden, Marica Källner, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

