Jim+Alva=Sant

 

IMG_6292

Jag hälsar på ”Alva”, som du träffar i min bok Down under. Hon är baserad på en av mina finaste vänner som också är ”min enda tjej”. I dag bor hon på Kanarierieön La Palma med sin man och deras barn.         foto: Mats Strandberg

Min bok är på förhandsturné. Den kom från tryckeriet för två veckor sedan och har sedan dess skickats ut till bibliotek, press, bokbloggare, och andra som jag och förlaget vill ska få den innan den släpps till allmänheten i augusti. Jag har också gett den till folk som hjälpt mig på olika sätt. Testläsarna som läst i olika stadier av manusarbetet, killen som hjälpte mig att få till tyskan i ett kapitel, hon som kollade att jag hade de rätta musikreferenserna från 80-talets punk- och new wave-scen. Jag tog även med mig ett ex nu när vi åkte till La Palma över sommaren.

Här på ön bor ”min enda tjej”. Vi var tillsammans från vi var sexton tills vi blev nitton. Vi flyttade ihop nästan genast och trodde att vi nog skulle vara tillsammans hela livet. Men så blev det inte. Jag blev kär i en kille, fick en identitetskris och drog till Nya Zealand. Vid det här laget vet ni som läser bloggen regelbundet att det här är en historia som jag delar med ”Jim”, huvudpersonen i boken. ”Min enda tjej” är naturligtvis också en viktig del av handlingen – Alva heter hennes alter ego i Down Under.

Verklighetens Alva har hjälpt mig mycket under arbetet med boken. Delat med sig av sina minnen från den tiden, visat mig anteckningar och gamla brev, läst första utkasten och kommit med feedback. Det har varit fantastiskt att ha henne med på den här resan. Genom samtalen med henne har jag fått kontakt med delar av vår historia jag aldrig skulle haft tillgång till annars.

Vi har alltid haft ett speciellt band till varandra. Kanske för att vi var varandras ”första”. Kanske för att vi inte slutade älska varandra. Det tog tid, men vi hittade en annan form för vårt förhållande. Mer som syskon. Vi har verkligen haft våra duster. Jag har gjort saker som jag inte är så stolt över. Den som läser boken undrar kanske hur hon orkade med mig – men det gjorde hon. Det gör hon. En julafton för några år sedan satt vi i hennes kök och drack glögg. Hennes bror spelade gitarr, och jag och hennes äldsta son försökte ta ut stämmor till Hallelujah. Jag kände att hon satt och tittade på mig. Efter ett tag sa hon: ”Du. Efter allt som vi gått igenom, och ändå håller ihop, så känns det ju ganska omöjligt att det skulle kunna dyka upp något som splittrade oss. Vi kommer att vara vänner för livet”. Det tror jag också.

Hon har bott utomlands med sin familj i många år och vi har inte kunnat ses så ofta. Men nu blir det ändring på det. Jag och min man har nämligen köpt ett litet hus en bit från byn där hon bor med sin man och deras barn. Livet går upp och ner, men trettio år efter händelserna i Down Under har ”Jim” och ”Alva” fått sitt lyckliga slut. Bara inte på det sättet de väntade sig.

Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår. (En av ”Alvas” favoriter)

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut, debutantåret, Down under, Johan Ehn, Testläsning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jim+Alva=Sant

  1. Elin Säfström skriver:

    Det låter så härligt att ha en sådan vän, som varit med om allt i vått och torrt. Jag vill minnas att Freddy Mercury i sin ungdom var ihop (gift?) med en kvinna som sedan förblev hans vän resten av livet, och som han sedan lämnade i stort sett hela sin förmögenhet till efter sin död, medan hans dåvarande partner fick nöja sig med några ynka miljoner.

    Det ska bli så himla spännande att läsa din bok och uppleva både din och hennes historia (med modifikation, förstår jag).

    • johan ehn skriver:

      Hej Elin!
      Jag är gudfar åt hennes äldsta som också är här och hälsar på just nu! Väldigt fint att ha en storfamilj!

      Kul att du ska läsa! 🤗

      Hälsar johan

  2. Ulrika Ehn skriver:

    ❤️ Boken är fantastisk ❤️

Kommentera

