Ett besök på tryckeriet

michaela avdrag

Jag fick hålla i skalet till min bok och det kändes så häftigt!

Exakt en vecka sedan fick jag chansen att besöka tryckeriet där min debutroman trycks. När någon säger tryckeri tänker jag enorma salar och apparater, men Nord Print där min bok trycks är relativt litet. Det handlar naturligtvis om att vi kommit en bit vidare från Gutenbergs tider och det mesta sker digitalt. Trångt var det ändå mellan maskinerna, varje kvadratcentimeter är utnyttjad.

Jag fick känna på ett avdrag av omslaget och Heigo som jobbar på tryckeriet skar ut det och vek sedan det så att det blev en liten bok – utan alla sidor så klart. Men det kändes otroligt magiskt att få hålla i min bok fastän den inte alls var färdig.

19911731_10154853726967711_1407330318_o 2

Heigo Anto från Nord Print skär ut avdraget så att vi ska få känna på det.

Omslaget är strävt och sitter bra i handen och boken kändes som en härlig karamell. Kan inte nog berömma Linn Henrichson för det fantastiska omslaget – och om du inte redan gjort det ska du absolut läsa inlägget om omslagsprocessen!

Jag fick också lära mig att omslag och själva boksidorna trycks i olika maskiner. Egentligen säger det ju sig själv, men jag hade nog aldrig reflekterat över detta. Min bok är mjukpärmad med flikar och när omslaget är tryckt och utskuret ”paras” det ihop med boksidorna och till slut skär en maskin övre och undre kanten så att det blir perfekt.

 

19893682_10154853726957711_1274464361_o 2

Jag tillsammans med Linn som gjort omslaget.

Fastän jag älskar ord och bokstäver (föga överraskande va) älskar jag också siffror. Jag tycker om att veta exakt hur långt jag sprungit och hur många steg jag gått under en dag. Därför frågade jag naturligtvis hur länge det tar att trycka en bok. Jag fick genast en motfråga – hur stor bok, hur många sidor och hur många exemplar. Ja, det här är som frågan hur lång tid det tar att skriva en bok. Det beror ju liksom lite på.

300 sidor och A5-storlek sa jag då. Som svar fick jag att det tar ungefär tre dagar. TRE! På något sätt känns det som att trycket tar en evighet men det måste nog vara den snabbaste biten i en skrivprocess. Så klart har tryckeriet andra projekt än min debutroman, men om några veckor kommer boken att finnas. I måndags gav vi nämligen äntligen trycklov med min redaktör Amanda!

Efter att ha besökt tryckeriet och träffat dem som jobbar där känns det väldigt bra. Jag vet att min bokbebis är i trygga händer och att slutresultatet kommer att bli fantastiskt fint. Nästa gång får jag hålla i hela boken, inte bara skalet. Kan knappt förstå att det verkligen händer snart. 4,5 års slit resulterar i en riktig bok. Wow!

Har du någon gång besökt ett tryckeri?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen, Omslag. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett besök på tryckeriet

  1. ynasman skriver:

    Jag var nog in till tryckeriet som tryckte min bok, men det var först när boken var klar och skulle hämtas (nackdelen med att ge ut själv är ju att man också själv ska göra allt det där arbetet med marknadsföring och försäljning och allt praktiskt kring det), men jag gick ingen rundvandring eller så. Spännande!

    • kuggekugge skriver:

      Ja det var rätt intressant att få en titt bakom kulisserna. Mest förvånad blev jag som sagt över hur små och smidiga de flesta maskinerna var!

      Och ja, strongt jobbat med egenutgivningen! 🙂

Kommentera

