Sommarföljetongen – del tre

Söndagarna i juli bjuder Debutantbloggen på en äkta sommarföljetong. Alla fem debutanter skriver varsitt avsnitt. Här kommer tredje delen – av Michaela von Kügelgen.

dawid-zawila-232726

Foto: David Zawila / Unsplash.

Pappas snarkningar ekar från sovrummet. Jag undrar varför de envisas med att sova ihop men jag antar att ingen av dem ville sova på soffan. Hela kvällen blev ett krampaktigt försök att vara en normal familj, en familj som fortfarande är hel.

Jag hade ögonen på bag-in-boxen som tömdes i stadig takt och försökte ignorera allt det andra.

Mobilens täckning är usel och det tar tusen år för Instagram att ladda. Egentligen vill jag inte ens se bilderna, se det jag missar. Sanna och Ellen har skickat en massa meddelanden men jag orkar inte svara på dem. De finns i Stockholm, själv befinner jag mig mitt ute ingenstans. På ett ställe tråkigare än fysiksalen.

Jag smyger tyst ut till köket fastän jag är rätt säker på att både mamma och pappa sover djupt. Precis som jag förutspådde skvalpar bag-in-boxen lätt när jag tar tag i den. Mitt glas står fortfarande på bordet fastän jag fick påfyllning bara en gång. Jag häller upp vinet och dricker sedan fort. Jag tänker att jag måste dricka snabbt för att det ska bli någon effekt.

Vinet gör mig rastlös, jag häller upp de sista dropparna och hoppas att det ska räcka. Jag ser mig om i stugan, sveper resten av vinet och bestämmer mig. Jag rotar i köksskåpen och hittar till slut det jag ska ha. Jag snör på mig skorna, plockar med mobilen och en tjock tröja.

Mina strumpor suger åt sig dagget från de höga grässtråna ute på ängen. Jag börjar gå mot badplatsen, skruvar upp korken på vodkaflaskan. Jag grimaserar när spriten träffar tungan och skakar snabbt på huvudet. Stegen känns en aning ostadiga men jag ska ju inte simma så det är okej intalar jag mig själv.

Det är så mörkt det blir en sommarnatt och jag har inga problem att se stigen. När jag närmar mig badplatsen hör jag röster. Ju närmare jag kommer, desto tydligare blir rösterna. Jag vågar inte gå ända fram, det är ett gäng ungdomar som sitter på bryggan. Det är tre tjejer och två killar. De flesta pratar i mun på varandra och rösterna ekar ut över sjön. Jag står bakom några björkar och tar en klunk till av vodkan. Jag tvingar mig själv att inte grimasera när spriten rinner ner i halsen.

Min telefon piper till. Flera gånger. Sanna och Ellen skickar massvis med foton som mobilen inte klarar av att ladda ordentligt.

”Är det nån där?” hör jag en av killarna ropa från bryggan. ”Kom på fest!”

Jag kliver fram ur mitt gömställe men det tar en stund innan de får syn på mig, men sedan vinkar de mig till sig. Det brusar i huvudet men jag manar fötterna till stadiga steg. Bryggan ger efter när jag stiger på den. Alla tittar nyfiket på mig men mina ögon fastnar på en av tjejerna som sitter längst ut. Jag är på väg att sätta mig intill henne när de andra makar på sig och jag sätter mig intill killen som ropade på mig.

”Sebastian”, säger han och nickar mot mig. Sedan pekar han på de övriga. ”Johan, Lise, Antonia och Veronica.”

”Asta”, säger jag och har redan glömt alla andras namn förutom Veronicas.

Hon har tjockt mörkt hår instucket under en turkos keps, hennes nyckelben syns tydligt i den urringade tröjan och jag har svårt att slita blicken från henne.

”Så Asta, vad gör du här?” fortsätter Sebastian.

Jag rycks ur mina tankar och stirrar en stund på honom.

”Mina föräldrar tvingade mig med hit, egentligen skulle jag vilja vara i Stockholm.”

Direkt jag sagt det ångrar jag mig. Kanske de tycker jag är dryg som genast måste säga att jag kommer från Stockholm. Jag har hört på de andra att de är härifrån.

”Äh jag har varit en gång i Stockholm och det är en jävla skitstad”, säger den andra killen och dricker sedan en klunk öl.

”Johan du är bara avundsjuk”, säger en av tjejerna och de andra skrattar och skålar.

Jag skrattar också men har inget att skåla med. Det känns inte rätt att plocka fram vodkan och det är som om Sebastian läser mina tankar.

”Vill du ha en öl?”

Jag nickar och tar tacksamt emot burken.

”Stockholm”, säger Veronica och tar en paus. ”Dit ska jag flytta så fort jag fyller arton.”

Jag lutar mig närmare henne och önskar att de andra skulle försvinna.

”Vad vill du göra där?”

Hon rycker på axlarna och svänger kepsen så att jag ser hennes ögon. De är klarblå och i stark kontrast till det mörka håret.

”Leva. Det finns ju inget i den här hålan.”

Jag nickar men tänker att hon har fel. Hon finns ju här. Jag måste påminna mig själv om att andas, ölburken känns svettig i min hand. En stund är det bara hon och jag. Hon låser fast min blick och ler, nästan osynligt, så att jag knappt ser det.

”Äh vi har ju en grill och karaokebar …”

”Johan du fattar väl att det finns mer här i livet än grillen och karaokebaren?” säger en av tjejerna och skrattar.

Bryggan skakar av skrattet och jag känner att jag måste kissa. Jag håller i ölburken men börjar resa mig.

”Stockholm, ska du gå redan?” Sebastian stirrar förvånat på mig.

”Nä, jag måste bara gå på toa.”

Bryggan guppar till under mig och jag har svårt att hålla kroppen stadig. Ur ögonvrån ser jag att Veronica också rest sig. Bryggan vinglar till extra och jag kämpar med att inte falla i vattnet.

”Jag måste också, vi kan gå tillsammans”, säger hon och kliver över alla saker mellan henne och mig.

Jag tar ett steg på fast mark och hör hur Veronica följer mig.

”Tjejer, kan de verkligen inte gå på toa ensamma?” hör jag Sebastian muttra och sedan känner jag Veronicas kropp intill min. Hon är kortare än hon verkade, ungefär lika lång som jag. Hon doftar svagt av parfym och jag känner mig plötsligt väldigt sunkig i mina stugkläder och önskar att jag hade tagit på mig något snyggare.

Fortsättning följer nästa vecka!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, sommarföljetongen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

