Den långa slutsträckan

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Grattis! sa min kompis när vi sågs med henne för 1,5 vecka sedan. För vadå, frågade jag. Din bok kommer ju från tryckeriet i dag!

Och ja riktigt så var det ju inte – utan den dagen hade boken först skickats till tryckeriet men jag förstår att någon som inte själv varit med om en bokprocess har koll på hur mycket detaljer ska fixas och hur många omgångar ett manus läses och hur himla lång tid det egentligen tar. Själva skrivandet är en sak i sig, men allt det tar också en evighet (eller så kan det kännas). Så här har arbetet med boken sett ut här på ”slutet”:

JANUARI
Jag börjar blogga på Debutantbloggen och outar att min roman ska ges ut i höst.

FEBRUARI
Jag får de första omslagsförslagen och blir fotograferad. Vi diskuterar manuset med min redaktör och jag redigerar (för cirka miljonte gången).

MARS
Vi spikar omslaget, väljer fotografier och skriver en text till Förlagets höstkatalog.

APRIL
Höstkatalogen blir offentlig och jag börjar marknadsföra det skitsnygga omslaget. Jag skriver Debutantporträtt för Svensk Bokhandels tidning med höstens böcker.

MAJ
Jag läser manuset från början till slut och gör de ”sista” ändringarna. Jag får språkliga kommentarer av språkgranskaren.

JUNI
Manuset går till sättning (layoutas), förläggaren läser, vi slipar på baksidestext till boken och funderar på vilket material pärmen ska vara. Jag skriver författarens tack.

JULI
En sista korrekturvända med manuset, baksidestexten fastställs, bokens layout godkänns. Vi besöker tryckeriet för ett avdrag av omslaget, godkänner och gör de sista små justeringarna – kollar att isbn-numret är rätt, alla citat är nämnda och så vidare. Till slut faller alla bitar på plats och vi ger trycklov. Samtidigt börjar jag fundera på marknadsföringen och gör upp planer för det – ska skriva mer om det i ett annat inlägg!

Men alltså allt detta under det senaste halvåret – och under den här tiden har boken varit så gott som färdig. Ändå har det gått åt massvis med tid för alla små detaljer som måste fixas och bli rätt. Antagligen har jag glömt några faser i den här uppräkningen.

Min redaktör kommenterade det också när vi firade att vi gett trycklov – hon sa att många som skickar in manus under våren tänker att boken säkert hinner ges ut till hösten. Men det är ju inte riktigt så. Utöver alla små detaljer jag nämnt här finns det många andra saker att ta i beaktande och oftast (inte alltid!) är processen mycket långsammare än en kunde tro.

Att ge ut en bok är inte bara att skriva en text, layouta den och designa ett omslag. Visst går det att göra så också, och kan också bli riktigt bra, men på traditionella förlag är processen långsam. Ibland extremt långsam. Men då blir också slutprodukten fin och något en kan vara stolt över!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen, redigering, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

