Lördagsenkät: Om du känner att du inte gillar boken du läser, slutar du läsa eller håller du ut? Vad får dig att ge upp?

sluta läsa bok

 

Christina: Jag har än så länge bara lagt ifrån mig en handfull böcker utan att läsa ut dem, men jag märker att jag blivit mer kräsen med vad för böcker jag väljer att läsa sedan jag själv började skriva. Om det beror på att jag har mindre tid till att läsa så jag måste vara effektivare eller om det är på grund av att jag själv tar på mig redigeringsglasögonen och inte kan lustläsa vet jag inte. Så jag tenderar till att bara läsa böcker som jag fått rekommenderat från andra eller böcker skrivna av författare som jag redan läst några böcker av och älskat. Det som skulle få mig att lägga ner en bok utan att läsa klart den skulle vara att den saknar framåtrörelse och driv, att den blir för långrandig helt enkelt.

 


Anna:
Jag gillar egentligen inte att ge upp men nu för tiden har jag oerhört lite tid och ett enormt berg av böcker jag vill läsa så då kan jag helt enkelt inte prioritera något som inte är givande. Detsamma gäller film. Om en film inte håller måttet lämnar jag biografen efter en kvart.

 

 

 

 

 

Michaela: Om jag läst ungefär halva boken försöker jag läsa ut den, men alltid orkar jag inte. Oftast handlar det om att jag tycker att boken saknar framåtrörelse och driv. Är de tio första sidorna mest beskrivning snarare än handling lägger jag rätt säkert bort boken. Men visst känns det dumt att ge upp, men å andra sidan känns det ännu dummare att tvinga mig själv att läsa nåt som uppenbarligen inte är för mig.

 


Marica:
För det mesta slutar jag att läsa. Om det inte finns någon bra anledning till att fortsätta typ studielitteratur. Eller en klassiker som jag tycker att jag bara MÅSTE ta mig igenom för att vara lika cool som alla andra. Eller om det är en svindyr ljudbok som jag tänkte skulle vara skitbra och värd varenda slant, men som visade sig vara ett bottennapp – då känner jag att jag måste fortsätta bara för att jag spenderat så mycket pengar. Annars är jag inte envis. Blir jag uttråkad av en bok slutar jag, för det finns väldigt många böcker att läsa.

 

_DSC6798

Foto: Ola Kjelbye

Johan: Jag håller nog ut ganska länge. Ibland inser jag att jag fastnar i ”redigeringsmode” och hittar konstigheter överallt, tänker på hur jag själv skulle ha gjort. Då kan det ju bli intressant som studieobjekt mer än som läsupplevelse. Men om det blir för mycket logiska luckor, stora ”informationsdumpar”, eller ”finurligt trixiga påhitt” då ger jag upp. Det finns för många böcker i läshögen som väntar.

 

Det här inlägget postades i Böcker, Debut, läsning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

