Att börja skriva igen

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

För drygt två veckor sedan skickade jag debuten till tryckeriet och planen har hela tiden varit att ta tag i tvåan så fort jag är klar med debuten. Gissa hur många timmar, minuter, sekunder jag lagt ner på mitt andra manus? Svar: noll.

Jag har ett manus på drygt 70 000 ord som väntar på mig i Scrivener (världens bästa skrivprogram!) och jag har inte ens öppnat dokumentet. Jag vet att det skulle vara smart att göra det nu. Nu före boken kommit, före releasefesten, före den hektiska hösten. Men jag känner ett så himla stort motstånd att arbeta med texten.

Oftast brukar jag vara rätt bra på att göra det jag bestämmer mig för, men nu känns det nästan omöjligt. Kanske för att jag vet hur mycket arbete jag har kvar. Nu har det dessutom gått så länge sedan jag arbetat med texten och det känns som om att jag kanske borde läsa hela texten från början till slut för att komma i gång. Det här projektet har också funnits i snart tre år, jag skrev råmanus under NaNoWriMo 2014 (!) och har arbetat med den när jag haft nåt slags paus i arbetet med debuten.

Mitt största problem är att jag har tre karaktärer som jag växlar mellan och en av dem känns tunn. Min handledare för Litterärt skapande konstaterade rätt och slätt ”Astrid måste bli bättre”. Jag har hoppats att mitt undermedvetna skulle ha kommit på en lösning för hur jag ska fixa det, men nej. Jag har också funderat på att stryka hela stackars Astrid, men det känns inte heller bra.

Jag antar att jag helt enkelt får ta tag i projektet igen, kavla upp ärmarna och bara börja. Det är ju oftast det som är svårast. Att sätta sig ner och ge ett projekt tid och kärlek. För mig funkar det också oftast om jag säger något högt. Så nu ska jag säga det högt här: jag ska börja redigera. Jag lovar dyrt och heligt.

Men ifall det skiter på sig – har du bra tips på hur jag ska komma i gång? Hur ska en börja skriva efter en paus?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Bok två, Debut, Michaela von Kügelgen, redigering. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Att börja skriva igen

  1. Ping: Att arbeta med bok nummer två | Debutantbloggen

  2. Hannibal skriver:

    Kanske skall du tillåta dig en paus? Du har ju just avslutat ett stort skrivprojekt, så varför måste du omedelbart gå in i nästa? (Som dessutom låter som att det är långt framskridet.) Om man inte lever på skrivandet och behöver producera text för att man är beroende av en inkomst så finns ju inte nödvändigheten av hastighet heller där.

    Och för att komma in i en text igen så tycker jag det bästa är att läsa den på nytt. Flera gånger, sannolikt. Antagligen kommer du att hitta saker du känner måste skrivas om, och då kan det vara bra att börja där. Medan du arbetar med någon liten detalj eller passage så blir du samtidigt mer medveten om helheten, och plötsligt är du tillbaka i texten igen.

    • kuggekugge skriver:

      Tack Hannibal! Jag funderade också själv på att en paus antagligen är det klokaste men kände ändå att det skulle vara bra tajming att skriva nu. Tack vare din kommentar kom jag ändå fram till att jag verkligen behöver den där pausen. Det funkar ju inte att skriva om allt i hjärnan står stilla. Får ta tag i projektet senare i höst helt enkelt utan press och stress.

  3. ynasman skriver:

    Jag tror att jag skulle börja med att låta programmet plocka ut alla meningar/stycken där Astrid förekommer, kopiera dem och klistra in dem i ett separat dokument. Så skulle jag läsa och begrunda och försöka se nya saker, nya sidor hos Astrid och låta tankarna flöda fritt. Ungefär så gör jag när jag ska arbeta vidare med vetenskapliga texter och det känns motigt.

    • kuggekugge skriver:

      Lyckligtvis är alla stycken med Astrid tydligt märkta så det är lätt att bara koncentrera mig på henne. Måste bara göra det!! Handlar väl egentligen mest om det, heheh.

  4. Anni skriver:

    Hej där! Läste nyligen ett inlägg av Jenny Eriksson. Ett fantastiskt inlägg med många bra tips: https://forsvinnerochstannarkvar.wordpress.com/2017/07/25/101-saker-att-gora-for-ditt-skrivande-nr-13-25/comment-page-1/#comment-352

  5. Anna N skriver:

    När jag har svårt att komma igång sätter jag ett så löjligt lågt mål att jag är dålig om jag INTE klarar det. Har kört på minst 50 ord om dagen när det känts som trögast, och det har gjort att jag då skriver varje dag 🙂 Och oftast blir det ju mer än 50 ord också vilket är super!

    • kuggekugge skriver:

      Ja bra tips! Det är svårare med redigering som ändå kräver att jag sätter mig in i texten. Jag är övertygad om att 1-2 timmar per dag i några veckor skulle göra under! 🙂 Måste bara komma i gång!

      • Anna N skriver:

        Jag är också inne i redigeringsfasen nu. Försöker ta mig igenom ett kapitel om dagen i alla fall och nu börjar det lossna och jag känner mig mer och mer taggad! Du ska se att det går bra bara du kommer igång 🙂

        • kuggekugge skriver:

          Ja så är det! Men som jag konstaterade efter Hannibals kommentar så är det nog en liten vilopaus jag behöver nu. Ladda hjärnan och kroppen med energi och nya idéer. Lycka till med din redigering! Heja! 🙂

  6. Jag är som du, jag brukar komma igång om jag bestämt mig. Men visst kan jag skjuta på skrivandet/redigerandet eftersom ett motstånd infinner sig. Att ta upp ett projekt kan vara svårt om jag måste börja ”fel”. Kanske vet jag att jag behöver förbättra något och vet inte exakt hur. Som du och Astrid. Då lockar det mindre. Oftast slutar det med mycket tankeverksamhet och lite (eller ingen) tid med projektet. Jag gör annat, och ibland skriver jag annat men oftast håller jag mig till samma projekt. Scener jag inte måste ha med, men som lockar mer skrivs, t.ex. scener som utspelar sig, utanför, innan eller efter själva manusets berättelse.
    Du hittar säkert in, på något sätt. Håller tummarna för skrivflyt. 🙂

Kommentera

