Dessa fördomar alltså!

20170505_145250

Fotograf: Jonas Schiller

Att få ge intervjuer i tidningar och radio är verkligen jätteroligt och något som jag helt klart kan vänja mig vid att göra, bara inte allt för ofta då jag måste hinna skriva också 🙂  Och även om jag tycker att det är skoj att få ge intervjuer så har det också fått mig att fundera, på alla dessa fördomar som finns om romance. Så jag tänkte i detta blogginlägg ta upp de tre vanligaste som jag fått höra (och fått svara på) om och om igen.

Harlequin (smörja) då eller?

Ja, i Sverige är Harlequin starkt förknippat med romance och ja, böckerna har inte alltid varit så jättebra men kom in i matchen liksom. Eller kliv in i detta årtionde åtminstone. Det har Harlequin gjort. (och det säger jag inte bara för att jag är utgiven av dem 🙂 ) Romance har, precis som samhället, förändrats enormt och en Harlequin bok idag är inte detsamma som en Harlequin bok för 30 år sedan så var snälla och sluta använda ordet Harlequin som ett förminskade ord för hela genren. Romance genren bjuder på ett minst lika brett spektrum som deckare. Så att dra alla romance böcker över samma kam är inte riktigt schyst.

Du menar som 50 shades of grey?

Newsflash: Böcker i samma stil som 50 shades of grey har funnits långt innan 50 nyanser slog igenom. För att inte tala om sex i böcker. Det är inget nytt liksom. Men ändå så verkar det som att folk tror att man kopierat eller inspirerats av 50 nyanser bara för att man har sexscener i sin bok. Så är alltså inte fallet.

Det är ju så förutsägbart!

Ärligt? Det enda man säkert kan veta innan man läst boken är att den kommer att handla om en kärleksrelation och att den kommer att sluta tillfredställande.
Precis som du vet att i en deckare kommer det handla om ett mord och i slutet får du veta vem som är mördaren, men jag hör ingen klaga på det. Eller?
I romance, deckare, fantasy, ja all genre litteratur så är det ju resan fram till målet som är det viktiga. Det är det som vi läsare är ute efter. Annars skulle vi inte fortsätta att sluka bok efter bok i den genre vi tycker om.

Har ni stött på några fördomar när ni berättar om vad ni skriver eller vad för typ av böcker ni läser? 

Om Christina S

Romanceförfattare som bloggar om skrivandet, vardagen och livet i största allmänhet. Älskar choklad och klänningar. Hatar att städa och människor som trycker ner andra för att själva verka bättre.
Det här inlägget postades i Christina Schiller, Debut, Författarframträdanden, Författarliv, Författarsamtal, Genre, Romance, sex och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dessa fördomar alltså!

  1. Ponören skriver:

    Jag minns att när jag berättade för folk att jag hade startat en blogg fick jag ständigt följdfrågan: ”Vad handlar den om?”. Kanske en fullt rimlig fråga – men ändå en aning tröttsamt att exempelvis en blogg ”måste” handla om någonting specifikt. Den måste gå att paketera. Och helst förklaras med 1-2 meningar.

    Men vi människor tycker ju om att gruppera och placera saker i enkla och begripliga fack. Därför så viktigt att utmana och ifrågasätta den typen av fördomar 🙂

    /Ponören

    • Christina S skriver:

      Jag håller helt med!
      Även om det är tröttsamt att ständigt behövs förklara och försvara så gör jag det för kanske kan det få något att ändra uppfattning:-)
      Kram Christina

  2. Nicklas skriver:

    En fundering angående den sista punkten: Du som är verksam inom en genre med så pass tydlig konvention om tillfredställande slut, blir du någon gång sugen på att bryta mot det? Att skriva en berättelse som slutar med exempelvis fullkomlig undergång eller på något annat sätt inte faller inom vad som i sammanhanget brukar anses vara tillfredställande?

  3. bagstam skriver:

    Åh bra! Mycket trist med fördomar. Min upplevelse är att det finns precis lika många fördomar när det gäller Deckare och att det är just förutsägbart och ”skitlitteratur” är det jag möts av mest 😉

Kommentera

