Den sista långsamma väntan

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

I dag är det två veckor till releasefesten för Vad heter ångest på spanska? Vilken dag som helst kommer boken från tryckeriet. Snart börjar boken förhoppningsvis dyka upp på sociala medier. I morgon ska jag bli intervjuad för första gången gällande boken.

Det händer mycket nu men ändå känns det som att det inte händer något på riktigt förrän jag får hålla i själva boken. Veckorna sedan den skickades i tryck har gått så otroligt långsamt. Jag bara väntar på att jag får ett meddelande om att tryckeriet gjort sitt, kommer att rusa iväg på direkten.

Men vad ska en göra medan en väntar? Under det sista finliret som är mest detaljer och inte så mycket skrivarbete i sig? När själva boken redan är klar och det enda som finns att göra är att önska att tiden skulle gå fortare? Jag har:

  • Planerat releasefesten och detaljer kring den.
  • Gjort ett litet pre-utskick med bokens tre första kapitel, en tygkasse och annat smått och gott som skickades till några bloggare/influencers.
  • Klippt och publicerat en boktrailer.
  • Läst in de två första kapitlen av boken.
  • Bokat flygbiljetter till Bokmässan i Göteborg.
  • Ordnat några pre-tävlingar på Instagram och Facebook där jag lottat ut bok/tygkasse/annat skoj.
  • Överlag försökt fundera på marknadsföringen och allt jag kan göra, vad som ska göras när och hur.

Nån annan kanske tycker det skulle vara skönt att få ta en paus men jag känner att jag vill göra allt jag kan för att väcka intresse och nyfikenhet kring boken. Jag gillar också att strukturera upp saker och ting så att jag känner att jag har kontroll.

Något jag däremot inte kan ha kontroll över är hur folk kommer att reagera på själva boken. Men de reaktioner jag fått på sociala medier hittills (på bokens inledning/omslaget/titeln) har redan gett mig så otroligt mycket energi. Jag vill ju så gärna att den ska hitta rätt läsare. Åh, blir så pirrig av tanken att boken snart finns!

Och har du tips på hur jag ska överleva den sista pinande väntan tills boken finns? När jag inte längre har något att styra upp?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

