Det finns väl inte så mycket att säga om novellkonsten?

Bild Marica Kallner2017

Tjo!

I måndags skrev Christina Schiller om fördomar om romancegenren. Inspirerad av hennes inlägg vill jag plocka upp några föreställningar om novellformen.

 

En novell beskrivs bäst som en kort prosatext
Ja, enligt uppslagsboken. Men den beskrivningen är trist och intetsägande. Novellen är mycket mer än sin längd. En novell är en berättelse och kvantiteten varierar från berättelse till berättelse.

Noveller följer en tydlig dramaturgisk kurva
Vissa noveller gör det, särskilt de som kategoriseras som klassiska. Men alla noveller har inte en tydlig dramaturgisk kurva och alla noveller följer inte samma kurva. Precis som romanen är det svårt att göra generella beskrivningar. En text är sin egen form och sin egen struktur. Alla romaner går inte att likna vid varandra, alla noveller går inte att likna vid varandra.

Noveller har alltid ett litet persongalleri
Nej.

Noveller kan inte ha miljöbeskrivningar
Jo.

Det är lättare att skriva en novell än en roman
Korthet gör det inte lättare. En novell är en berättelse och en berättelse kan vara svår och komplex och förvirrande att bygga. Huruvida det är lätt eller ej varierar från text till text.

Det är lättare att skriva en roman än en novell
Att trycka ur sig text. Att skriva sida efter sida utan att veta vad som händer i berättelsen eller undersöka hur den fungerar. Att kalla alla dessa sidor för roman. Det är lätt. I övrigt: se ovanstående svar.

Det är tråkigt att läsa noveller
Nu tjatar jag: Det varierar från novell till novell.

Folk läser inte noveller
Novellen är inte lika populär som romanen. Varför vet jag inte. Men jag vet att det inte är sant att folk inte läser noveller. Det gör de visst.

Det går inte att vara novellförfattare för det finns inga pengar att tjäna
Hur många romanförfattare lever enbart på intäkter från bokförsäljningen?

Att skriva noveller är bara ett sätt att utveckla sitt skrivande
Det här påståendet tycker jag är ett av de mest intressanta. Novellen som en lekskola. En form för att experimentera och lära sig hantverket.

Allt skrivande är, eller kan vara, ett sätt att utveckla sin konst och att novellen i sitt korta format har blivit extra populär är inte konstigt. Att leka med stilfigurer är kul i kanske femton sidor men kanske inte lika kul i hundrafemton. En kort text är överskådlig och därför är det lättare att undersöka vad en har gjort i texten.

Men det är trist att se på novellen som enbart en läroplattform. Dels för att det ger formen dåligt rykte. Dels för att den som endast använder novellen för att lära sig skriva kommer missa möjligheterna som formen kan ge.

Jag läste Alice Munro och insåg att noveller inte är min grej
Detta är det mest knepiga påståendet.

Munro är bara en av många novellförfattare. Självklart gillar inte alla hennes berättelser. Ändå blir hennes texter bild av vad en novell är. Jag fattar att nobelpriset ger hennes texter tyngd. Men påståendet är absurt. Ingen skulle säga: ”Jag läste Doris Lessing och insåg att romaner inte är min grej.”

Det finns väl inte så mycket att säga om noveller
Jo. Jag har skrivit en hel bok om novellistik. Det som får plats Winai Books 2017.

 

p.s Vad tänker du om novellkonsten? d.s

 

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Det som får plats, Marica Källner, noveller och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Det finns väl inte så mycket att säga om novellkonsten?

  1. ponoren skriver:

    Angående varför noveller inte är lika populära som romaner. Jag tänker att det sannolikt inte är någon inneboend egenskap i novellen som gör den mindre populär, utan snarare omständigheterna som omgärdar den. Alltså en rent kulturell fråga.

    Varför är de flesta poplåtarna uppbyggda på samma sätt? Varför har hollywood-filmerna blivit längre och längre? Om 100 år kan det säkert se ut på ett helt annat sätt. Med lite nya medium och några kloka idéer kan noveller säkert bli mer populära – och det finns ju en del spännande projekt här hemmavid när det gäller just noveller också 🙂

    Själv älskar jag noveller!

    /Ponören

  2. Den tennisspelande ragdollen skriver:

    Personligen tycker jag själv att en novell (eller iaf en bra novell) är mycket svårare att skriva. Jag gillar twister som får en att bli mållös och bara tänka ”WTF!”. Har nog aldrig läst en roman som fått mig att känna så, men några noveller. Älskar när en novell lyckas med detta, får en att läsa om novell och då upptäcker hintarna som författarna lämnat innan 🙂

  3. Ethel skriver:

    Jag tycker om att blanda. Jag skriver noveller, kortare texter, poesi (bara lite) och romaner (2 romaner, 1 kortroman och den tredje romanen på gång).

    Jag tror att fler och fler kommer att läsa noveller i framtiden. I och med att nedladdningar på nätet har blivit vanligare är det lättare att hitta och upptäcka noveller. En novell kan vara perfekt att läsa under en tågresa t.ex.

    Håller med om att noveller är något många tror att en skribent håller på med för att öva sig i skrivandets konst. Lätt är det faktiskt inte. En skribent lär sig ju hela tiden. Vilken typ av text hen sen än skriver just nu. Jag gillar tanken på att dyka ner i en enda scen och fördjupa sig i den. Det kan vara skönt att inte behöva beskriva så mycket av karaktärernas bakgrund och att lämna det mesta av miljön till läsarens fantasi.

    Jag läste recensionen av din bok Det som får plats. En väldigt fin och väl genomtänkt recension. Det känns som om den gör din bok rättvisa.

    • Marica Källner skriver:

      Tack för din kommentar och dina tankar! Jag tror, och hoppas, att du har rätt i att novell-läsningen ökar.

      Att enskilda noveller får ta mer plats är nog positivt, tänker exempelvis på Novellix. Det är lättare att ta till sig en enda novell, än en hel samling. Många försöker nog läsa hela samlingar i sträck, utan att vila mellan berättelserna. Det är svårt. Själv måste jag lägga ifrån mig boken mellan varje novell.

      Vad kul att du läste recensionen. Ja den var riktigt fin. Har du även läst min bok? Tänker eftersom du tycker att recensionen gjorde boken rättvisa 🙂

      • Ethel skriver:

        Nej jag har inte läst den. Men det ska jag! Bara känner så ändå. Ett distinkt intryck jag får av recensentens sätt att beskriva boken. Sansat och med allvar. Jag vet ju hur du skriver och vet att du inte gör något halvhjärtat.

        • Marica Källner skriver:

          Härligt! Det gör mig glad. Hoppas inte att du blir bsviken när du får tillfälle att läsa den 🙂

Kommentera

