Tarkovskij på Crime Time

IMG_6964

Nöjd fan-boy!

Jag är på Crime Time Gotland som är en bokmässa för deckare, spänningsromaner, och skräck. Hela Visby är fullt av fantastiska berättare. Min man (författaren Mats Strandberg som är nominerad tillsammans med illustratör Sofia Falkenhem i kategorin Årets barndeckare, med böckerna om Frank) är här och pratar om sina böcker, deltar i seminarier och samtalar i radio – och jag följer med som trogen supporter. Men i går kväll gjorde jag en liten avstickare söderut  för att besöka en plats jag länge velat se.

Offret är en film av Andrei Tarkovskij från 1986. Den spelades in på Närsholmen på östra Gotland och i går fick jag chansen att åka ut på inspelningsplatsen. Uppspelt och förväntansfull skumpade jag efter en timmes resa ner genom ön ut i ett savannliknande område, med vindpinade träd och gulblekt stäppgräs. Jag tänkte att det nästan borde finnas ett monument här, ett museum, eller kanske till och med en nöjespark som markerar att det var här mästerverket blev till. Som tur är fanns det inte det. Naturen låg orörd. Det såg ut precis som i filmen.

Premissen för Offret är verkligen inte speciellt upplyftande: Alexander är en medelålders man som dragit sig tillbaka på en isolerad ö med sin familj. Han planterar ett dött träd på stranden. Samtidigt berättar han för sin 6-åriga son om en munk som även han planterade ett torrt träd och vattnade det dagligen i tre år. En dag är trädet översållat med blommor. ”Ibland tror jag att om man varje dag vid samma tid genomför en ritual”, säger Alexander, ”så skulle världen förändras”.
Sonen är hela tiden tyst på grund av en halsmandeloperation. När familjen nås av nyheten att ett tredje världskrig brutit ut inser Alexander att han är tvungen att offra allt han håller kärt för att rädda världen.

 

offret

1986. Scen ur Offret av Andrei Tarkovskij

Egentligen har den väl alla ingredienser för att klassas som en ”svår” film; den börjar med en panorering över en gammal medeltida tavla, den är långsamt berättad med långa tystnader, har en mängd svartvita sekvenser med personer som citerar filosofer och texter ur bibeln. Jag såg filmen första gången i början av 90-talet och blev helt tagen. Jag hade aldrig sett något liknande. Det skulle kunna ha varit ganska deprimerande – men det var det inte. Den drabbade mig totalt. Jag blev upprymd och fylldes av hopp. Jag kunde inte riktigt beskriva varför, men den gjorde mig glad samtidigt som den fick mig att gråta. Även om jag hade svårt att förstå vad den handlade om i detalj så var det tydligt att den pratade med MIG. Den förstod mig och beskrev mina rädslor och min längtan. Jag tror verkligen att det var Offret som öppnade dörren för mig till för andra sorters filmberättelser än jag var van vid. Som vidgade mina vyer överhuvudtaget för vad berättande kunde vara.

 

IMG_6967

2017. Inspelningsplats Offret

Att stå där i går kväll och blicka ut över platsen där regissören Andrei Tarkovskij, fotografen Sven Nyqvist, scenografen Anna Asp, skådespelarna Erland Josephsson, Allan Edwall, Susan Fleetwood och alla de andra, skapade det här mästerverket – påminde mig om hur viktigt det är med berättelser som hjälper oss att förstå världen lite bättre. Den traditionen vill jag vara en del av.

OBS! Här på Crime Time befinner sig även Debutantbloggens egen Anna Bågstam Ryltenius som är nominerad till Crimetime Specsavers Award 2017 i kategorin Årets deckardebut, med ljudboksserien Stockholm Psycho! Håll tummarna!

Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår.

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

 

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tarkovskij på Crime Time

  1. bagstam skriver:

    Åhå vad roligt att ses här Johan!

Kommentera

