Releasefest – hur funkar det egentligen?

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Om en vecka är det äntligen dags för releasefest för Vad heter ångest på spanska?. När jag har drömt om att bli publicerad har jag alltid visualiserat bokens releasefest. Det har varit ett klart och tydligt mål – och passar bra för mig som älskar att ordna kalas!

Releasefesten ordnas på en restaurang & bar i centrala Helsingfors och tack vare att det är ett relativt stort utrymme har jag bjudit in massvis med vänner, familj och bekanta. Tillställningen är också öppen för vem som helst.

De senaste veckorna har jag ändå fått en hel del frågor om hur det går till på en releasefest. Hur funkar det egentligen?! Finns det mat? Ska en ta på sig en balklänning eller jeans? Frågorna är många och därför tänkte jag reda ut några grejer i det här inlägget.

FESTEN BÖRJAR KLOCKAN 17, MEN JAG HINNER INTE KOMMA SÅ TIDIGT. ÄR DET OKEJ ATT KOMMA SENARE?
Releasefester brukar vara avslappnade tillställningar. Det är mycket mingel och allmänt häng. Missar du en programpunkt är det inte hela världen! Författaren är glad om du hinner komma säga hej.

BJUDS DET PÅ NÅGOT?
Det här varierar väldigt mycket, jag har varit på releasefester där jag inte fått något och fester där jag fått bubbel och pizza. På min releasefest bjuds det på bubbel (till de snabbaste) och sedan är det öppen bar och fritt fram att beställa mat från köket – tycker själv att det är genidrag att ordna fest på ett ställe med sjuuuukt god pizza.

VAD SKA JAG HA PÅ MIG?
Det är typiskt att releasefester ordnas under en vardagskväll som en after work-tillställning och då finns det ingen som kräver att du ska ha på dig långklänning, vara sminkad till tänderna och redo att festa natten lång. Med andra ord: Kom som du är. Vissa har ett tema men de flesta önskar nog bara att du har kläder på dig.

MÅSTE JAG HA MED MIG EN PRESENT?
Nej. Författaren blir glad om du kommer och delar den stora dagen med hen. Jag har ändå aldrig hört om nån som blivit sur på grund av en present. Bra presenttips: en god choklad, ett presentkort för t.ex. massage, en flaska gott bubbel (om författaren dricker alkohol), ett fint anteckningsblock. Den bästa presenten du kan ge är så klart att köpa boken.

FINNS BOKEN TILL SALU?
Ja och du kan få den signerad. Oftast funkar det med både kort- och kontantbetalningar, så också på min fest.

MÅSTE JAG KÖPA BOKEN?
Nej. Men återigen: författaren blir så klart glad om du vill köpa boken men det är absolut inget måste.

ORDNAS DET PROGRAM?
Det vanliga är en kort intervju med författaren, lite högläsning och så allmänt skålande och mingel. Jag har hört om releasefester med lekar och frågesporter – så i princip är allt möjligt!

FÅR JAG POSTA BILDER PÅ SOCIALA MEDIER?
Ja! En författare blir glad för synlighet. Tagga gärna författaren eller använd en eventuell hashtag som finns så hittar författaren bilderna efteråt.

Är det några andra frågor eller funderingar är det bara att slänga in dem i kommentarsfältet! Och du som vill och kan ta dig till Helsingfors onsdagen den 16 augusti är hjärtligt välkommen till Tenho Restobar på Helsingegatan 15 klockan 17–20!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen, Releasefest. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Releasefest – hur funkar det egentligen?

  1. Elinas bokliv skriver:

    Jag har redan bestämt att jag ska ha en liten tillställning i min lokala bokhandel och har haft en deal om det med ägaren sedan jag var 16 år 😉 Nu gäller det bara att få tummen ur och faktiskt få färdigt boken… 🙂

  2. Vilket härligt föredömligt inlägg om releaser. Du får bli releasefesternas Magdalena Ribbing. 😉 Det du skriver fungerar dessutom väl för skivsläpp, som jag faktiskt varit mer på. 🙂

Kommentera

