Att ordna en fantastisk releasefest

releasefest1

Releasefesten förra onsdagen var allt och lite mer än jag nånsin kunnat drömma om. När jag ställde mig på scenen för första gången och blickade ut i publikhavet måste jag kämpa för att hålla rösten i styr. Det var närmare hundra personer på plats för att fira min bok. En helt overklig känsla!

Men hur ordnar en en fantastisk releasefest? Vad kan vara bra att tänka på? För två veckor sedan bloggade jag om tips för den som besöker en releasefest, men nu tänkte jag skriva några rader om att ordna en fest. Och obs på att det var så här jag gjorde, en kan göra på hundra andra sätt!

Bjud alla du känner – och alla som vill komma
För mig var det viktigt att alla var välkomna på min fest. Jag är så långt ifrån elitist det går att komma och jag ville verkligen att alla som var nyfikna skulle komma. Det var flera som aldrig hade varit på releasefest och tyckte det var kul att komma.

på scen

Bjud på något
Eftersom jag bjudit halva Helsingfors hade jag inte råd att bjuda på mer än ett glas bubbel åt festgästerna. Mitt förlag stod för ungefär hälften av kostnaderna och resten betalade jag själv. Det blev en liten slant men det tycker jag att det absolut var värt.

Prata på scen
Jag blev snabbintervjuad av min redaktör Amanda och så läste jag lite. Jag kunde eventuellt ha förberett mig liiite mer, men jag hade verkligen inte hunnit. Så när jag läste lär jag ha gjort det för snabbt, men då var jag så omtumlad att jag knappt klarade av att andas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sälj böcker …
Se till att någon tar hand om bokförsäljningen. I mitt fall var det mina snälla föräldrar som hjälpte till med det.

… och var beredd att signera dem
Eftersom jag visste att många var på väg bad jag festgästerna göra en förhandsbeställning så att jag kunde signera en del böcker på förhand – det blev nämligen rätt hetsigt under kvällen med många signeringar. Det är så klart jättekul, men var lite av ett stressmoment, jag ville så gärna skriva nåt lite mer än mitt namn.

quiz

Ha ett quiz
Eftersom jag är en quiz-nörd ville jag absolut ha ett quiz på festen. Eftersom typ alla har en smarttelefon försökte jag ställa frågor som inte går att googla fram. Det roliga var att ingen hade svarat alla rätt, så vi lottade en vinnare bland alla som svarat. Vinnaren fick en tygkasse med bokomslaget.

Planera en outfit
Jag har i flera år drömt om en kartklänning och min releasefest kändes mer än rätt. Jag har letat och letat och letat på internet men inte hittat mina drömmars klänning, däremot hittade jag ett fint tyg och så har jag lyckligtvis en händig syster som sydde mästerverket till mig. Klänningen var verkligen perfekt för kvällen!

releasefest2

Kom ihåg att ha roligt
Första timmen av releasefesten rusade jag runt som en galning, fick hundra kramar och presenter och pratade ungefär tre sekunder med varje gäst och det var väldigt stressigt. Men efter den första galna timmen lugnade det ner sig lite och jag hann njuta av festen. Tusen tack till alla er som kom och deltog i festen. Den kunde inte ha varit bättre!

Nu gäller det väl ”bara” att skriva nästa bok då, få den antagen och ordna fest igen!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen, Releasefest. Bokmärk permalänken.

Kommentera

