Fem sätt att marknadsföra sin bok

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om fem sätt som läsare kan hjälpa en författare. Nu tänkte jag skriva om fem sätt författaren själv kan göra för att marknadsföra sin bok.

För det första måste jag ju skriva att jag förstår att alla inte känner sig bekväma med marknadsföring – men jag lovar att det ger resultat. Att synas och höras hjälper verkligen till när en försöker sälja böcker. Och att sälja böcker är väl vad de flesta vill göra, eller hur? Sen finns det ju ungefär en miljon olika sätt att marknadsföra, men här kommer några grejer som jag själv gjort och märkt att har gett effekt.

1. Börja i tid
För tre (!!) år sedan outade jag på min egen blogg att jag skrev på ett romanmanus och att jag skulle skicka in det till förlag. Jag berättade sen öppet om att bli refuserad, om redigeringen och allt annat som har haft med processen att göra. Det här har lett till att många följt min skrivarresa i flera år och verkligen väntat på boken fastän jag ”bara” är debutant. Så många har frågat mig ”när kommer din bok?”.

2. Utnyttja sociala medier
En blogg, ett aktivt Instagramkonto eller Twitter kan bära långt – men hitta de sociala medier som du själv trivs med. Speciellt på Instagram finns en hel del bokbloggare och bokälskare, leta efter intressanta via hashtaggar. Börja följa andra medan du själv uppdaterar ditt konto med din process, om böcker du läser – ja vad du egentligen vill. Sociala medier är en guldgruva för dig att hitta läsare som kanske annars inte hade hittat din bok. Och det bästa? Det är mer eller mindre gratis!

3. Hitta din målgrupp
Via olika (ofta slutna) forum på Facebook kan du hitta exakt rätt målgrupp för din bok. Har du skrivit en roman om småbarnsliv? Skriv ett inlägg om det i en föräldragrupp. Har du skrivit en deckare där någon från ett jaktlag blir mördad? Garanterat finns det fb-grupper för folk som jagar och som kan vara intresserade. Är du från en liten ort, finns det en fb-grupp? Utnyttja det. Själv undviker jag ändå att bli för reklamig, fundera på hur du vill formulera dig. Du vill väcka intresse utan att bara komma in och sälja. Försök kroka med vad som gör din bok intressant för personerna i just den gruppen. Ett bra sätt är att delta i diskussioner och inte bara ”sälja”.

4. Nätverka
Under alla år som jag bloggat om mitt skrivande har jag också samtidigt nätverkat med andra författare och aspirerande författare. Av dem har jag fått stöd och tips, men utöver det är det en otroligt fin gemenskap där många gärna lyfter fram andra. Så våga ta kontakt med andra som skriver, hitta gemensamma beröringspunkter och börja bygga upp ett nätverk av personer som gärna lyfter dig och din bok sen när det är dags. Men obs – var genuin, att falskt fiska efter vänner funkar inte.

5. Våga ta plats & var stolt
Många gånger har jag funderat på om jag verkligen ska orka skriva ett inlägg till på Facebook/Instagram/bloggen – alla har väl tröttnat på mig och min jävla bok vid det här laget?! Varje gång som jag sen ändå skriver ett inlägg märker jag att det inte alls är så. En författare måste våga vara stolt över sin egen bok och våga prata om den. Visst gör förlagen mycket, men att själv synas och prata om det ger en annan effekt. Jag lovar. Känner du dig obekväm med att dela på din privata profil kan du skapa en författarsida på Facebook. Då följer de vänner och bekanta dig som verkligen vill följa med. Ofta är det överraskande många. Själv är jag överväldigad av all kärlek och alla hejarop jag fått under min process.

Har du fler tips och idéer? Som jag skrev finns det ju miljontals, men här är några som jag själv märkt att funkat för mig och också inspirerat under processens gång.

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Marknadsföring, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s