Att arbeta med bok nummer två

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

För knappt två månader sedan skickade jag in debutromanen i tryck och planen var att plocka upp arbetet med roman nummer två efter det. I juli skrev jag till och med ett inlägg här på bloggen om att jag ska börja skriva. Gissa hur bra det gick?

Nä precis. Jag gjorde ingenting, öppnade inte ens dokumentet på datorn. Jag klarade helt enkelt inte av det. Bara tanken på det manuset gav mig enorm ångest.

Just i den stunden förstod jag inte riktigt varför, men så småningom blev det klart för mig att jag led av någon form av ”förlossningsdepression” efter avslutat arbete med debuten. Jag hade helt enkelt inga krafter att börja jobba på tvåan, hur mycket jag än ville och hoppades.

Lyckligtvis har jag haft äran att ha en klok handledare via kursen Litterärt skapande som faktiskt uppmanade mig att inte skriva. Inte göra något. Ta en paus. Med hennes tillåtelse bestämde jag mig sedan för att göra det. Hålla en paus, rensa hjärnan och låta skrivfingrarna vila.

Nu när det gått närmare två månader känner jag äntligen ett litet sug komma krypande. Jag har ju faktiskt ca 70 000 ord text som jag behöver bearbeta och göra bättre. Jag startar med andra ord inte från noll. Det är inte en blank sida som möter mig, utan massvis med text och tre karaktärer jag måste lära känna bättre.

En stor del av mitt motstånd har nämligen berott på att det är en av karaktärerna som är svår för mig. Jag vet inte riktigt vad hon vill eller varför. Förra veckan insåg jag var problemet ligger. Astrid, mitt lilla problembarn, är på väldigt många plan jag. Jag har svårt för henne för att hon kommer så nära och för att jag måste gräva i mig själv, i mina sår. Med det sagt betyder så klart inte att Astrid är en rak kopia av mig, inte alls, men ändå tillräckligt nära för att det uppenbarligen ska bli svårt för mig.

Arbetet med tvåan fick en kickstart förta helgen när vi hade kursträff med skrivarutbildningen. Mina kurskompisar läste ett antal sidor ur Astrids perspektiv och jag fick höra många uppmuntrande kommentarer. Men det är så länge sedan jag arbetat med texten att jag totalt glömt bort vad som egentligen händer.

Så jag gjorde en Kindlefil av manuset och passade på att läsa på flyget till England (är här och firar ett bröllop) och kom halvvägs. Den största överraskningen blev att det faktiskt är ganska okej. Jag fnissade åt mina egna formuleringar, överraskades av den nya text jag skrivit i våras (och totalglömt) och vågar nu igen tro på att det här kan bli en bok.

Nu ska jag då ”bara” redigera mina 70 000 ord, skriva antagligen ca 10 000 till, radera en del och dricka väldigt många koppar te och ett och annat glas vin. Skrivhösten, bring it on! Jag är pepp!

Vad är din skrivmålsättning för i höst?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Bok två, Debut, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Att arbeta med bok nummer två

  1. Kristina skriver:

    Ibland måste det få ta lite tid att återhämta sig! Det låter som att du behövde en paus 🙂
    Har fått mitt allra första lektörsutlåtande så nu funderar jag, planerar och skriver ner idéer som ska hjälpa mig att utveckla manuset. Det var en underbar upplevelse att få 15 sidor feeedback från ett proffs som läst mitt manus! Jag tänker ta det lugnt i höst. Inte stressa fram något, som jag gjort hittills, utan låta berättelsen växa långsamt.

  2. Hannibal skriver:

    Du är ju jättelångt på väg, så du kan gott ta det lugnt en stund mellan texterna. Och har du fortfarande intresse av litteratur så är väl den här pausen ett utmärkt tillfälle att läsa någon annans böcker en tid.

    • kuggekugge skriver:

      Jag hör till dem som också läser fastän jag skriver så läsningen är med nästan hela tiden men nu i höst är det extramånga bra böcker jag vill läsa! 🙂

  3. Elin Säfström skriver:

    Men du HAR alltså ett råmanus – det är ju i alla fall en trygghet? Själv sitter jag just nu med del tre i min lilla ungdomsserie (”En väktares bekännelser”) och jag har kommit halvvägs – tror jag. Möjligen. För tillfället känns det faktiskt väldigt trögt och fruktansvärt ostrukturerat, eftersom det inte var speciellt länge sedan jag maratonjobbade med del två (”Visheten vaknar” – som kommer ut typ idag, förresten) och fortfarande är lite mör efter det. Jag frågar mig: Hur i helvete var det nu man gjorde när man skriver en bok?

    Lycka till med redigeringen i allmänhet och med Astrid i synnerhet!

    • kuggekugge skriver:

      Åh grattis till att din bok kommit! Och ja, jag tycker det är så otroligt skönt att ha en text att luta sig mot och börja bearbeta den i stället för att börja helt från noll. Jag har ju en riktning och en plan (eller någorlunda en plan) så bra ska det bli. Gäller ju bara att sätta i gång, det är ju nästan det som är svårast. Att sätta i gång och hållas i gång.

  4. Att ta en liten paus emellan manusen tror jag är klokt generellt sett. Eftersom mitt mål är att få iväg manus till förlag här i höst funderar jag mycket på om jag ska påbörja redigering på ett annat manus eller fortsätta med det jag betraktar som del två på nuvarande berättelse. Oavsett kanske en liten paus kan vara något däremellan… 🙂

    • kuggekugge skriver:

      Ja pauser är nog bra. Annars tror jag inte man kan skriva så bra faktiskt. Och vad spännande med att du ska skicka in manus i höst, jag håller tummarna!! Gällande vad du ska göra får du helt enkelt lyssna på dig själv och fundera på vilket projekt du hellre jobbar med nu. 🙂

  5. Sagokungen skriver:

    Mycket intressant läsning. Tackar för anekdoterna.

    För mig är målet att komma halvvägs med mitt råmanus 🙂

Kommentera

