Writer – rewriter?

”Det jobbigaste med att skriva en bok är att man känner sig så jävla värdelös emellanåt”, hörde jag en författare säga. Då skrattade jag lite och tänkte att hon överdrev. Nu har jag fattat vad hon syftar på.

Jag har fått kommentarer från förlaget avseende mitt råmanus.

Först blev jag tacksam men lyckan varade inte länge. När jag öppnade texten efter att ha låtit den vila i några månader var det som om Mårran dragit förbi. Allt var tyst, svart och hade frusit till is. Till och med månen hade tappat all sin färg. Jag blev livrädd. Det var skit.

En klok yrkesman har sagt till mig: ”När du tror att du är klar går du igenom det en gång till och förstärker alla karaktärer.” Det var också huvudsynpunkterna från förlaget.

Jag satt som Skruttet och stirrade rakt fram i ungefär ett dygn och kände mig värdelös. Att skrämma Skrutt är förstås inte svårt, de faller lätt i gråt. Jag läste några bra böcker för att se hur proffsen gör och gick en oerhört lång promenad. Som Knyttet kom jag tillbaka och utbrast: ”Det här blir inte lätt, för Mårran är det värsta jag har sett.”

De följande dagarna ägnade jag åt att skriva om bakgrundsporträtten till karaktärerna i boken. Jag vet redan en del om dem men de behöver ju mer. Alla utom en som jag bestämde mig för att stryka. Han var alldeles för trist. Det finns inte rum för sådana.

Därefter ändrade jag även två scener, och lyfte in en biroll så att min huvudperson har någon att spela mot. Hon var som Skruttet tidigare, en mes. Det måste åtgärdas.

Jag la också upp en tidsplan (hur mycket ska jag gå igenom varje dag för att hinna?), satte på kaffe och bullade upp med enorma mängder saltlakrits. Sedan återstod bara en enda sak. Att pigga upp mig med en arg och krigisk dans och hugga mina tänder djupt i Mårrans svans.

Och från den stunden har jag strukit, fyllt på och ändrat som i trans.

Ernest Hemingway lär ha sagt: ”The first draft of anything is shit.” Han har givetvis rätt.

Från och med nu är mitt motto inte längre att bli en bra författare. Jag ska bli en riktigt suverän omskrivare.

Det här inlägget postades i Anna Bågstam Ryltenius, Debut, Stockholm psycho och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Writer – rewriter?

  1. Kerstin skriver:

    Tack för ett uppmuntrande inlägg. Och citatet av Hemingway ska jag verkligen ta med mig. Det första utkastet kan nog helt enkelt inte vara annat än skit, men sen, då kan det bli magi!

    • bagstam skriver:

      Tack! Vad roligt att du gillar! Lite befriande att tänk på Hemingways ord, det tar bort pressen när det gäller att komma igång. Det behöver liksom inte vara perfekt från början.

  2. Som vanligt ett underhållande inlägg om det i grunden mycket seriösa. Distans, det är tricket tror jag, både till sig själv och till sin text, och det verkar du ha i kubik. Att kunna skriva om är verkligen en konst, så heja dig!
    Ta det lugnt med saltlakritsen bara, en ”farmakologiskt potent substans” stod det i Läkartidningen en gång. Förhöjt blodtryck och hjärtsvikt. Det glömmer jag aldrig. Hm… är det verkligen så bra för en upphetsad författare i redigeringsmode? 😉

    • bagstam skriver:

      Haha saltlakrits kanske inte är så bra ändå. Stort tack för kloka fina och värmande ord! Tror som du att distans är ett måste. Men vad det är svårt att skriva ändå. Omskrivning är verkligen en konst.

  3. annisvensson skriver:

    Ett tänkvärt och suveränt bra inlägg som vanligt. Hinner inte kommentera era inlägg så ofta, men följer! Känner igen mig i mycket av det du skriver och beskriver. Blev även påmind om ett annat citat av den härlige Hemingway: ”I write one page of masterpiece to ninety one pages of shit. I try to put the shit in the waste-basket.”
    Skriv på och redigera, redigera. Det kommer att bli så bra. Det är jag helt övertygad om! 🙂

  4. Johanna skriver:

    Vilket bra inlägg! Riktigt intressanta tankar att bära med sig 🙂

Kommentera

