Är jag författare om jag inte författar?

img_2817-2

Listorna blir längre … och längre …

Jag borde sitta och jobba med ett pjäsmanus som ska vara klart för en månad sen. Jag borde skriva på min nya roman … och den där barnboksidéen … och på en skrivreseansökan till Dramatikerförbundet … Men det gör jag inte. Det enda jag skriver just nu är listor. Många, långa, fullklottrade listor.

Det är lite väl fullt i mitt huvud just nu. Då blir listorna väldigt viktiga. De ger mig en känsla av kontroll. Jag har listor på det mesta. Jag har en lång en över allt som måste fixas inför premiären nu på lördag: lösa problemet med entréridån, göra (eller inte göra) en gul miniryggsäck, presenter till skådespelarna, lösa scenen när Maja upptäcker att pappan är borta … Jag har listor över vad som ska göras klart i lägenheten, vad som ska ändras på ritningarna inför renoveringen av huset ute på ön, jag har en rejäl lista på vilka som måste kontaktas angående kommande projekt. Jag har kilometerlånga listor med böcker och filmer jag ska läsa och se, artiklar jag ska läsa, musik jag ska leta upp, resmål jag vill besöka, recept jag vill testa …

Skärmavbild 2017-09-14 kl. 23.39.00

Blir det klart till på lördag …?

Jag klarar av att ha ganska många så kallade ”bollar” i luften samtidigt. Men om jag inte håller koll på mina listor, bockar av när saker blir utförda, och framförallt ser till att föra in mötestider i kalendern – då faller allt snart samman. ”Hej, Johan! Skulle inte du ha varit hos oss nu klockan tio för utprovning av bettskena?” ”Shit! Jo, förlåt!”. Och har det väl börjat rasa – då går det snabbt utför. Inkorgen fylls av påminnelser om att missar jag städdagen en gång till blir vi av med kolonilotten, inkassokuverten pryder dörrmattan när jag kommer hem. Och där sitter jag med mina listor och bläddrar fram och tillbaka. Försöker reda ut var felet uppstått. Var i mitt fantastiska system det har tagit sig in en bug. Har jag bockat av på fel rad? Har jag deletat ett task som inte är utfört? Andningen blir snabb och grund. Det kliar i höger armhåla och svetten tränger fram på överläppen. Jag skriver en ny lista där jag graderar ordningen över vilka av mina listor som är viktigare än andra, vilken av dem som ska se till att allt hamnar rätt igen så att jag får ihop pusslet och hinner med allt …

Och så plötsligt inser jag att risken finns … att om jag inte ägnade mig så slaviskt åt mina listor, så kanske jag faktiskt skulle få lite mer gjort.
Kanske skulle jag till och med hinna skriva på min bok …

 

Här kommer utdrag ur en lista till:
Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår.

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut, Down under, Författarliv, Johan Ehn, stress. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Är jag författare om jag inte författar?

  1. annisvensson skriver:

    Ha ha! Skrattade gott när jag läste ditt inlägg. Jag är exakt likadan som du. En list-människa helt enkelt 🙂 Utan listor=kaos.

  2. Hög igenkänning på detta! 😂

Kommentera

