Dags att vakna!

Bild Marica Kallner2017

Tjo!

Jag har varit i en sommardvala och nu är hösten här och det är dags att vakna. Jag har haft terminens första workshop, jag har läst text på scen, det trillar in manus som jag ska lektörsläsa, höstterminen på Författarskolan är igång och jag dyker ned i mitt forskningsprojekt om flickor i texter. Snart blir det fler workshops och fler scenframträdanden och kurser jag ska leda. Och skrivandet? Får det plats? Ja, jag ger det plats, Hittar tid till det. Tyvärr inte lika långa skrivpass som jag önskar.

I lördags var det kulturnatt i Lund. Ett gäng studenter från Författarskolan läste text på scen. Jag läste ett utdrag ur novellen Och jag sa ja. Vi var i foajén till Språk- och litteraturcentrum och vi fick en stor publik och det var många människor i rörelse. Att läsa på en plats där människor kommer och går är kul och svårt. Det är kul för att många stannar och lyssnar en stund eller kanske spontant sätter sig. Det svåra är att människor i rörelse pratar högt och skrattar och låter mycket. Svårt att fokusera, Svårt att inte störa sig på ljuden och hålla reda på sin egen text. Jag har inget bra råd. Bara att lyssna på sig själv och acceptera ljuden runt omkring. Sköta sig själv och strunta i de andra. När jag blir irriterad på ljuden tappar jag bort mig.

Efter läsningen gick jag och några vänner till Domkyrkoforums kafé där det var öppen scen. Jag åt en dammsugare och sedan läste jag igen. Tänkte att jag redan hade gjort det en gång så varför inte en gång till? Det blev en härlig kväll. Jag tycker om uppläsningar. Tycker om att vara på scenen och i publiken. Tycker om text.

Den senaste veckan har alltså varit händelserik och jag stiger upp ur sommardvalan och är nyvaken och glad. Jag tycker om hösten. Tycker om när allt startar. Hösten är här och jag är i hösten.

 

p.s Vad händer i ditt skrivliv? d.s

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Det som får plats, Författarframträdanden, Författarliv, Marica Källner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dags att vakna!

  1. Så fantastiskt mycket på gång!
    Låter härligt att omge sig med skrivandet på olika sätt så där 🙂 Men hur lägger du upp dina dagar då det är så späckat, ett schema eller?
    I mitt skrivliv händer inte fullt lika mycket, men det är i sin ordning. För första gången kan jag fokusera helt på skrivandet och det försöker jag njuta av, varje sekund.

Kommentera

