Fyra dagar böcker och kärlek

Första dagen på mässan och blev så glad över att se hur fint framställd min bok var. ❤

Bokmässan, bokmässan. Var ska jag ens börja? Det var så mycket fint och härligt som hände, så många otroligt fina möten, människor, samtal, seminarier, insikter. Det är nästan omöjligt att sammanfatta fyra dagars bokkavalkad i ett blogginlägg men jag ska göra mitt bästa – ett inlägg i punktformat skrev jag på min egen blogg i går.

Själv har jag besökt mässan två gånger tidigare som journalist, i år var jag i nån sorts dubbelroll. Gjorde en intervju och skrev anteckningar från ett seminarium som ska bli varsin artikel. Men jag blev också intervjuad på scen om min bok, gick på förlagsmiddag, hängde med författarkolleger och signerade böcker.

Min redaktör Amanda och jag.

Gladast blev jag över att det faktiskt satt en del människor i publiken när det var min tur att kliva upp på Finlandsarenan. Med tanke på hur mycket som pågår under bokmässan är jag evigt tacksam för varenda en som valde att lyssna på just mig eller att köpa just min bok och få den signerad.

Det är något speciellt med bokmässan och den atmosfär som finns där. Så många människor som kommit dit för att de älskar att läsa, är intresserade av kunskap och bildning och för att de vill lära sig något nytt, få nya perspektiv och helt enkelt köpa en massa böcker att släpa hem.

Jag, Johan och Christina.

Det tråkiga och hemska i år var så klart allt det som pågick utanför mässan med demonstrerande nazister och därmed färre besökare. Jag var själv inne i trygga mässhallen så gott som hela lördagen så jag har bara hört vad andra sagt, men den märkliga stämningen hängde med under hela mässan. Det finaste var så klart motdemonstrationen och alla som stod upp för alla människors lika värde – så mycket kärlek!

Det här var min första bokmässa som författare, men jag hoppas verkligen inte att det var min sista. Ju mer insyltad jag blir i författarsvängarna desto säkrare blir jag på att jag vill skriva – på just mitt sätt. Att få skriva och att ge ut böcker hör till det roligaste jag vet. Att dessutom få göra det tillsammans i en uppmuntrande anda med andra författare, mitt fantastiska förlag och alla andra är så otroligt fint att jag riktigt måste nypa mig i ärmen.

Var du på bokmässan i år? Hur upplevde du den?

Anna och jag på Finlandsarenan tillsammans med Janina Orlov.

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Bokmässan, Debut, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

