Kan du skriva manuset åt mig?

Bild Marica Kallner2017

Tjo!

Det här med att skriva igen. På någonting nytt. Jag skriver mycket. Skriver korta texter, texter som jag inte vet vad jag ska göra med eller var de hör hemma. Det är härligt och befriande. Men att skriva på någonting nytt. Ja, det gör jag också. Skriver på ett nytt manus. Det är svårt. Jag är förvirrad och vilsen och tappar självförtroendet och vet inte vad jag ska göra. Allt jag vill är att någon ska sparka in dörren och skriva manuset åt mig. Skriva ett första utkast.

I en av essäerna i Det som får plats erkänner jag att jag har svårt att skriva fram en berättelse. När jag skriver har jag svårt att veta vad texten egentligen handlar om. Jag skriver ett händelseförlopp och skriver fram en person som gör och tänker en massa saker. Ofta har jag en idé om ett tema som jag vill undersöka. Typ våld i nära relationer, mobbning, gruppdynamik osv. Jag utsätter mina personer för det här temat. Men jag tänker att tema och handling inte är samma sak. Tänker att handlingen är händelseförloppet, dramaturgin. Om texten inte har handling, bara ett tema, faller den.

I mitt nya manus vet jag vad jag vill undersöka och problematisera. Men jag har svårt att hitta handlingen. En berättelse. Just nu är det en mängd scener staplade på varandra – och det är okej. Det är det första steget i min skrivprocess. Men jag längtar efter att scenerna ska ta slut och jag får börja rota i texten och hitta berättelsen. Därför: Kan någon skriva färdigt det första utkastet åt mig?

p.s Mitt forskningsprojekt om flickor i mina och andras texter går framåt. Jag börjar hitta en struktur och plan. Hoppas på att kunna dela med mig av mina tankar och idéer i ett inlägg snart d.s

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Det som får plats, Marica Källner, Skrivprocessen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kan du skriva manuset åt mig?

  1. thomask69 skriver:

    När man fastnar i sitt skrivande behöver man läsa något udda. Gärna en text skriven av någon som skriver ”sämre”.

    Jag har en sådan text.

    Sök på antingen ”Det Goda Trollet” eller ”The Good Troll” och läs i en timme ungefär.

    Jag tror du ”kickar” igång något i hjärnan så du kan slutföra ditt manus.

    Lycka till.

  2. Ethel skriver:

    Kan nog inte det ;-). Tror inte att du vill det heller. Håller med dig om det där att börja rota i texten. Det är en spännande del av skrivandet.

    Det här med tema. Jag funderar nog inte på tema förrän jag redan har en berättelse färdigplanerad. Då börjar jag tänka på vad temat kan tänkas vara. Lite sent, det medger jag. Men temat finns där ändå någonstans, tror jag, utan att jag är medveten om det från början.

    • Marica Källner skriver:

      Nej det är nog svårt att skriva någon annans manus, och att någon skriver ens eget 🙂

      Tror att olika skribenter jobbar olika. Som du säger tror jag också att temat redan finns i berättelsen när den kommer först. För mig är det ämnet, det jag vill undersöka, som drar igång skrivandet. Men det är ofta väldigt luddigt och sökande.

      Tack för din kommentar!

Kommentera

