Gästbloggare: Oscar von Seth

Oscar 1_Foto_Julia_Landgren

Foto: Julia Landgren

Plötsligt händer det. I dag är jag – det känns svindlande att skriva det – författare. Min debutroman släpptes i våras och det känns superkul att få skriva ett gästinlägg här på Debutantbloggen. Jag kommer att ta tillfället i akt och berätta lite om mitt skrivande, som inte bara är skönlitterärt utan också akademiskt.

Jag kan inte minnas första gången jag kände behovet att skriva. Men jag minns att jag haft ambitionen sedan jag var barn. Min väg till publicerad författare har inte varit spikrak och jag har jobbat som servitör, sufflör, radiospeaker och regiassistent. Jag har pluggat en hel del, bland annat genus- och litteraturvetenskap. Men min längtan efter att skriva romaner har hållit i sig.

Min debutroman heter Snö som föll i fjol och handlar om den trettiofemårige Linus som åker till ett yogaretreat på Koh Phangan. Där lär han känna Stella, en ogenerad nykter alkoholist. De dras genast till varandra, intellektuellt och känslomässigt. När den charmige Amir korsar deras väg fördjupas känslorna och de tre ger sig ut på en resa tillsammans, en resa genom Thailand och sig själva.

Även om jag inte minns det ögonblick då mitt behov att skriva väcktes så har kärleken till berättande alltid funnits med mig, inte minst genom mina studier i litteraturvetenskap. Trots att akademiskt och skönlitterärt skrivande har många olikheter har de i mitt fall en klar gemensam nämnare; den är queerteori.

Men vad är då queerteori?

Queerteori har sitt ursprung i bland annat hbtq-aktivism, feminism och poststrukturalism. Kortfattat handlar queerteori om normkritik, och om att dekonstruera kategorier såsom identitet, kön och sexualitet.

Jag minns tydligt när queerteorin gjorde sitt intåg i mitt liv. Det var när jag skulle påbörja arbetet med min kandidatuppsats. Jag ville analysera splatter-romanen American Psycho av Bret Easton Ellis, som handlar om seriemördaren Patrick Bateman.

Men hur kunde queerteori användas i en analys av American Psycho?

Svaret var en ”queer läsning”.

Att läsa queert innebär att ”läsa fram” det normbrytande i till synes heteronormativa texter. Det handlar alltså inte nödvändigtvis om att synliggöra sådant som redan är hbtq-tematiskt, utan att blottlägga och uppvärdera mer eller mindre ”dold” queerhet, att bredda en texts betydelse, att ”göra den till sin”. På detta sätt tog jag mig an Bret Easton Ellis roman och med ”queera glasögon” lyckades jag faktiskt läsa American Psycho som en berättelse med homoerotiska undertoner.

Ett par år senare skrev jag min magisteruppsats om Vilhelm Mobergs utvandrarserie med samma metodiska tillvägagångssätt. Mobergs epos skildrar vedermödorna för en grupp småländska bönder som emigrerar till Nordamerika på artonhundratalet. Min analys handlade om romanfigurerna Robert och Arvid, två drängar och ”kamrater” vars olycksartade livsöden kontrasteras av berättelsens centrala kärlekspar Karl-Oskar och Kristina.

Min magisteruppsats skrevs i början av 2017, parallellt med det slutgiltiga korrekturarbetet inför utgivningen av Snö som föll i fjol. Här kom min debutromans fokus på kärlek bortom heteronormen att berika tolkningen av utvandrarserien. Genom att tillämpa queerperspektivet på utvandrarböckerna fick Roberts och Arvids kamratskap en ny innebörd. Jag kunde läsa fram en romantisk kärlekshistoria mellan dem, en romans som har lika gripande och episk relevans som den mellan Karl-Oskar och Kristina.

För den intresserade (eller tvivlande) finns både min kandidat- och magisteruppsats att ladda ner från uppsatser.se.

Jag älskar att skapa egna berättelser. Och jag älskar att läsa andras. Men framför allt älskar jag att läsa mellan raderna. Ibland stöter jag på patrull vad gäller mitt queerperspektiv. Varför ägna sig åt att ”göra om” klassiker, att söka nya betydelser i befintliga verk och göra nytolkningar av allt?

Till att börja med vill jag påpeka att detta inte är en ny företeelse. Bland hbtq-personer har det alltid funnits inlevelseförmåga. Vi har i alla tider ”gjort om” berättelser om heterosexuell kärlek för att själva kunna relatera till dem.

Romeo och Julia.

Jack och Rose.

Karl-Oskar och Kristina.

Det vackra i dessa kärleksberättelser är de stora känslorna, hur de älskande får varandra att växa eller inte kan leva utan varandra. Berättelsernas skönhet handlar inte om att de älskande har olika kön. En queer läsning har potential att lyfta just detta, att det i själva verket är kärleken i sig som är det vackra.

Jag kommer fortsätta att skriva skönlitterärt om människor som genom möten med andra vågar förändras. Människor som tänjer gränser och öppnar upp sig för nya, livsomvälvande upplevelser, precis som figurerna i Snö som föll i fjol. Jag har två nya romanprojekt på gång och samtidigt fortsätter jag ägna mig åt akademiskt skrivande och queerteori. Förutom författare är jag i dag – det känns svindlande att skriva även detta – doktorand i litteraturvetenskap.

Att debutera som romanförfattare har varit fantastiskt men också skrämmande. Det som tidigare bara funnits till för mig är nu ”out there”, tillgängligt för alla. Eftersom mina personliga erfarenheter har legat till grund för den berättelse jag skrivit om Linus, Stella och Amir, har det stundtals känts utlämnande. Men att läsare med olika bakgrunder, personligheter och vitt skilda erfarenheter har knutit an till Snö som föll i fjol – att de har känt igen sig i romanfigurerna och gjort min berättelse till sin – visar att jag inte är ensam.

Tack för mig för denna gång.

Och kom ihåg att läsa mellan raderna. Det är där det händer.

 

Oscar von Seth föddes 1981 i Stockholm. Han har ett förflutet som modern dansare, internationell fotomodell samt som sufflör och regiassistent på Dramaten. 2014 placerade sig Oscars novell Ensamvargar på andra plats i Sveriges största
novelltävling, Umeå Novellpris. För närvarande är han doktorand i litteraturvetenskap vid Södertörns högskola där han skriver en avhandling om författaren Hermann Hesse. Dessutom arbetar han på en ny roman.
 
Att berätta inkluderande, autentiska historier är Oscars ambition. Hans romanfigurer har skapats genom möten med människor från världens alla hörn och debutromanen bär tydliga spår av Oscar själv och de resor han hitintills gjort.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gästbloggare: Oscar von Seth

  1. annisvensson skriver:

    Hej Oscar! Det här var ett superintressant och spännande inlägg. Jag gillar också att läsa mellan raderna. Och vips! Har jag nu både avhandlingar och en ny bok att lägga till min läslista som kust nu är låååång pga studier i kreativt skrivande. Jag ser fram emot att läsa det du har skrivit och lycka till med ditt fortsatta skrivande!

  2. Vad spännande! Blir sugen både på att läsa din bok och att börja läsa böcker på det sätt du gör! Tack 🙂

Kommentera

