Det säger att jag är tokig. Allt jag ser är förstameningar…

Skräcken som inte skulle upphöra förrän tjugoåtta år senare – om den nu någonsin upphörde – började, såvitt jag vet och kan berätta, med en båt gjord av en tidningssida som seglade fram i en rännsten som nästan svämmade över efter allt regnandet.

Så börjar Stephen Kings Det. Världens bästa inledning.

Jag vet det för jag är på jakt efter den klockrena inledande meningen.

Hela helgen har jag arbetat med omskrivningar av mitt manus och ju längre jag kommer i processen, ju mer irriterar jag mig på min boks nuvarande förstamening. Den måste skrivas om.

Jag skriver för ljud och konkurrensen om lyssnarens tid och koncentration är stenhård. Min berättelse ska inte bara slåss mot andra böcker, den ska även tävla mot tv-serier, poddar, tvättmaskiner och spotify-listor. Kort sagt, jag måste hooka lyssnaren direkt och hålla kvar hen hela tiden. Vilket skapar en jäkla press på anslaget som allra helst ska sätta tonen, genren och spegla huvudkonflikten på ett intresseväckande sätt. Ni hör ju. Det är lättare att pressa fram vatten ur en sten som alla jättar skulle sagt.

”Om du inte vet, kolla hur proffsen gör och hämta inspiration”, brukar min skrivcoach säga. Oftast använder jag tipset för att hitta snygga gestaltningar men nu tänker jag pröva om det gäller även för inledningar. Hans egen senaste roman Lögnen är en annan sanning börjar med orden: De säger att jag är tokig. Allt jag ser är vanföreställningar och hjärnspöken. (Sören Bondeson)

Så, av den anledningen har jag under kvällen tagit mig en tur till vår lilla läshörna hemma för att kolla in förstameningarna i några fantastiska verk. Här följer ett smakprov.

Snön uppe i bergen smälte och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi befann oss i. Den hemliga historien, Donna Tartt

Min tröja var ny, svidande röd och ful. Vassa föremål, Gillian Flynn.

John Riley snubblade in på Times-Picayunes kontor en och en halv timme efter att han skulle ha börjat jobba. Yxmannen, Ray Celestin

Byn Holcomb ligger på de höglänta veteslätterna i västra Kansas, ett ensligt område som andra kansasbor kallar ”där ute”. Med kallt blod, Truman Capote

Jag ville inte ha barn. Men de lyssnade inte. Började prata om ansvar hit och dit. Övertalade mig. Den älskvärda, Karin Drangel

Maten kom före döden. Kanske var det därför det hemska, när det väl skedde, tedde sig så underligt bekant. STHLM Grotesque, Hanna Lindberg

Har ni smakat på dem nu? Visst är de lysande. Men också lite nedslående. Hur ska jag lyckas hitta precis den där kroken som min story kräver?

När jag läser dem om och om igen inser jag till min förskräckelse att de dessutom genom en märklig slump sammanfattar ungefär hela mitt desperata omskrivningstillstånd i alla faser.

Tillståndet skulle nämligen kunna beskrivas något sådant här:

”De säger att jag är tokig. Allt jag ser är förstameningar och redigeringsmissar. Tiden till deadline rann ut och manuset hade varit dött i flera veckor innan jag började inse vilken allvarlig situation jag befann mig i. Mina leggins (vem orkar jobba i något åtsittande!?) är svidande orangea och asfula (genre: mycket tragiskt drama). Jag snubblade in på Stockholm psycho ABs kontor, en och en halv timme efter att jag skulle ha börjat jobba (var tvungen att messa lite, kolla instagram, facebbok och tv först). Tyresö ligger på den höglänta slätten urlångt söderut (typ strax efter Skarpnäck) som riktiga Stockholmare kallar ”där ute”. Jag ville inte jobba längre men de lyssnade inte. Började prata om ansvar hit och dit. Förstameningen kom strax före döden. Kanske var det därför det hemska, när det väl skedde, tedde sig underligt bekant.”

Det här inlägget postades i Anna Bågstam Ryltenius, Debut, Stockholm psycho och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Det säger att jag är tokig. Allt jag ser är förstameningar…

  1. John skriver:

    Som så mycket annat skulle jag vilja påstå att den bästa förstameningen tillhör Proust: ”Länge hade jag för vana att gå tidigt till sängs”. Eller ”Longtemps, je me suis couché de bonne heure”, som det vackra originalet lyder.

  2. Lena M skriver:

    Åh, första meningar och inledningar är så viktiga. Här är ett inlägg jag skrev för några år sedan om några av mina favoriter. http://betraktelser.lenamjohansson.se/borjor

  3. Marias bokhylla skriver:

    Annars älskar jag den här förstameningen (från The Metamorphosis/Förvandlingen av Franz Kafka): ”As Gregor Samsa awoke one morning from uneasy dreams he found himself transformed in his bed into a monstrous vermin.”

  4. Marias bokhylla skriver:

    Jag skriver ner förstameningar jag kommer på i Google keep, sen kommer jag aldrig längre (hej skrivlåsning som hållit i sig sen gymnasiet) och när jag recenserar väljer jag att skriva ut bokens första mening.
    Reagerar bara på bra förstameningar själv, annars går det omärkt förbi. Tycker nog att första stycket är viktigare eller kanske till och med första kapitlet, men då har jag aldrig lyssnat på en ljudbok heller utan bara läst.

    • bagstam skriver:

      Ah, intressant. Håller med, hela första stycket är väldigt viktigt. Jag brukar också själv ge en bok minst ett kapitel men är mycket otåligare när det gäller ljud. Gillar också när man kommer rakt in i berättelsen. Men aj vad trist med en skrivlåsning som hållit i sig så länge. Hoppas den släpper. Du hinner i alla fall läsa jättemycket till dess. Det är härligt 🙂

  5. lasaochlyssna skriver:

    ”Eunice Parchman killed the Coverdale family because she couldn’t read or write”.ruth Rendell ur a judgement in stone. Va??😁🤘✌🖒

  6. Hahaha du är rolig som vanligt! Jag har inte kommit så långt än som till att bestämma mig för en första mening, men förstår att det måste vara svårare när man skriver för ljud. Hoppas du lyckas hitta det du söker snart!

    • bagstam skriver:

      Tack! Huu, det är så svårt. Och ju mer jag letar, ju värre blir det. Önskar att jag hade den från början…

Kommentera

