Två veckor till NaNoWriMo

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

NaNoWriMo, Nano eller alltså National Novel Writing Month. Många som skriver har hört om det men jag tänkte ändå att jag skulle ägna ett blogginlägg åt något av det roligaste och sjukaste jag vet i skrivväg.

NaNoWriMo går ut på att skriva en roman (eller 50 000 ord) på en månad. Och inte vilken månad som helst utan november. Det är mörkt, slaskigt och energinivåerna ofta i botten. Varför i fridens namn skulle en vilja skriva ett romanutkast just då? Varför inte?

50 000 ord på en månad innebär minst 1667 ord per dag, det är ganska mycket men inte omöjligt. Andra regler finns inte. Det får handla om vad som helst, vara ett hur dåligt råmanus som helst och ingen annan behöver se ens text. Men det är hundratusentals människor världen över som sitter och skriver samtidigt!

Själv har jag deltagit i Nano två gånger, första gången 2014 och andra gången 2016. Och jag klarade det båda gångerna. Under 30 dagar skrev jag 50 000 någorlunda sammanhängande ord och utkast för manus som förhoppningsvis en dag ska bli böcker.

Mitt manus från 2014 är det jag i dag kallar för Nationen och som (om allt går väl) blir min andra roman. Fjolårets manus däremot är ett rätt så dåligt utkast på nånting som kunde bli en bra chicklit – men jag måste faktiskt erkänna att jag knappt kollat på manuset sedan den 30 november i fjol när jag satte punkt. (Jag sneglade just på det och det är faktiskt rätt så uselt.)

Men det är lite grejen med Nano – att våga släppa taget om den perfekta texten och bara skriva. Det är fullständigt galet men samtidigt är det rätt så häftigt att se att ord blir till meningar som blir till sidor som blir till kapitel och ”plötsligt” sitter en med 50 000 ord text. Så här skrev jag på min blogg i fjol:

Med nästan tre timmars marginal passerade jag 50 000 ord i kväll. Jag gjorde verkligen det. Jag har skrivit ett råmanus på en månad. En enda dag av trettio skrev jag inte, alla andra dagar gjorde jag det. Är texten lysande? Nej så klart inte, men det är lättare att redigera dålig text än ingen text alls.

nanowrimo

Skärmdump från i fjol när jag var halvvägs in i utmaningen. Älskar staplarna som hjälper en att följa med skrivprocessen.

För någon kan det här ändå kännas helgalet, varför hasta fram text? Och nej, det här passar inte alls för alla, men för mig passar det. Jag har insett att jag måste ha en rutin som påminner mig om att skriva. Det är inte det att jag inte vill, utan att allt annat tenderar gå först.

En utmaning som NaNoWriMo är kanske inte riktigt optimal (50 000 ord är verkligen jättemycket), men samtidigt har jag bevisat för mig själv att jag visst har tid för skrivandet om jag vill. Hela den här hösten har jag nämligen kommit med dåliga ursäkter. Sagt att jag inte har tid, att mitt jobb tar för mycket tid och att nästa vecka ska jag redigera. Men sen gör jag ändå inte det. Hur mycket jag än påstår att jag ska göra det.

NaNoWriMo är verkligen inte för alla, men jag skulle ändå rekommendera också den mest skeptiska att ge det en chans. Vad har du att förlora? I värsta fall skriver du inte varje dag och når inte 50 000 ord, i bästa fall röjer du skrivtid i kalendern och avslutar månaden med tusentals eller kanske tiotusentals ord på plus.

För mig blir det tyvärr inget NaNoWriMo i år, däremot ska jag försöka ägna november åt att styra upp Nationen och verkligen tar mig den där skrivtiden jag låtsas att jag inte har. För visst finns tiden. Det finns nästan alltid tid för sånt en verkligen vill.

Ska du delta? Har du deltagit? Har du goda råd eller tips? Och om du inte ens tänkt tanken: du hinner ännu! Börjar skissa en romanidé. Du har två veckor på dig till start!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen, Nanowrimo. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Två veckor till NaNoWriMo

  1. Louise Wyke skriver:

    Det är lustigt, jag har varit med i namowrimo i fyra år, men aldrig skrivit. Jag fegar ut i sista sekund. I år ska jag delta, jag har med mig en väninna som stöd och satsa bara på att få ut allting. Jag försöker lista ut vad som kan motivera mig, men framför allt är det nog att se att andra är med och lyckas bara genom att komma igång! 🙂

    • kuggekugge skriver:

      Men åh lycka till i år Louise! Kom ihåg att du inte kan förlora – spelar ingen roll om du skriver 500, 5000 eller 50 000 ord. Det viktigaste är att du tar dig tiden att skriva. HEJA!

  2. John skriver:

    Jag var med i fjol och upptäckte att det passade mig utmärkt. Mycket lättare att motivera mig själv om jag känner att jag ”måste”. Överhuvudtaget lättare att prestera om man har någon form av deadline eller tidspress eller resultatmål att förhålla sig till. Och som den envisa tävlingsmänniska jag är var det såklart perfekt att det fanns en gräns att ”besegra”. Så till den grad att när min text kändes ”färdig” efter sådär 35000 ord tvingade jag mig själv att skriva 15-20000 ord på en ny berättelse, för annars hade jag ju misslyckats (vilket med lite perspektiv såklart är en ganska sjuk tanke, en kortroman på ett par, tre veckor är ju knappast ett misslyckande. That’s nanowrimo antar jag).

    I år? Nja, tveksamt om jag kommer vara med. Kommer ha en del annat som kräver min uppmärksamhet denna november, så jag kommer nog inte ha möjlighet att kliva in i bubblan så som krävs. Får nog sikta på att köra nästa år och få in ett gött varannanårstempo. Fast nu när mailen om att det närmar sig börjar landa i inkorgen är det förfärligt svårt att inte bli lite sugen…

    • kuggekugge skriver:

      Ja alltså jag vet, såååå sugen själv också. Men tänker bara nej nej nej. Inte i år. Kanske nästa år då. 🙂 Och kul att du märkte att det passar dig!

  3. Bokstund skriver:

    Jag ska delta! Blir första gången. Är mitt uppe i att skissa på romanidén.

  4. Elin Säfström skriver:

    Aha! Kände inte till detta alls. Jag hinner dessvärre inte i år (inte fråga om några dåliga ursäkter här, utan det är meningen att jag på något sätt ska få mitt råmanus till tredje delen i min serie att bli någonting läsbart för mitt förlag att ta ställning till före inofficiell deadline). Men det kanske inte vore så dumt att satsa nästa år. Kul, hur som helst!

    • kuggekugge skriver:

      Ja verkligen jättekul! Och du kan väl tänka att du kan använda månaden för redigering i stället. Så ska jag försöka göra! Är liksom en speciell stämning i november!

Kommentera

