Njut av billiga verktyg!

 

Bild Marica Kallner2017Tjo!

En av fördelarna med att arbeta med textkonst är att det inte kostar särskilt mycket. Det behövs inga färger eller dukar eller brännugnar eller blixtar eller ljusmätare. Inga prylar. Det behövs en ordbehandlare. Att skriva är inte någon dyr investering, om en inte räknar i tid vilket en självklart ska göra, men för att skriva behöver vi inte köpa en massa saker. Det är en stor fördel.

Men när jag kollar runt på olika skrivbloggar och skrivforum ser jag att många lägger ned pengar på dyra program som ska hjälpa en att skriva. Författarverktyg, anteckningsprogram, digitala post-it-lappar mm. Jag menar inte att det är något fel med de här programmen och jag tror absolut att de kan vara till hjälp. Men jag tror också att vi kan vänta med att köpa programmen tills vi vet vad vi behöver – och ofta har vi tillgång till det utan att vi vet om det.

Kom-ihåg-lappar finns redan i Windows och Mac. Likaså anteckningsprogram. Macs anteckningar har flikar och det är enkelt att strukturera. Själv betalar jag endast för Word och med Word följer en anteckningsbok som är lätt att använda och som även den har flikar.

I Word har jag skapat mallar. En för själva texten där jag har ställt in marginaler, radavstånd och sidnumrering. En mall för att analysera novellens händelseförlopp där jag i förhand har skapat rubriker och listor. En mall för att analysera ett helt manus. Ofta har jag också en word-anteckningsbok till varje novell för tankar och frågor och reflektioner under processen. Jag behöver inte köpa någonting mer.

Ett annat verktyg jag använder är LIX. Det är en gratis tjänst som finns på nätet. LIX analyserar textens svårighetsgrad och ordvariation. Lässvårigheten är inte intressant för mig. Huruvida texten är svårläst eller lättläst säger ingenting om textens kvalité. Det säger bara om meningar är långa eller korta. Mina texter har alltid korta meningar och hamnar alltid under kategorin ”barnbok”. Det intressanta, för mig, är ordvariationen. LIX analyserar hur ofta ord används och jag får en lista med textens samtliga ord. Överst står det ord som används mest.

I text jobbar jag mycket med upprepningar. Det är ett medvetet sillval och för att texten ändå ska ha ordvariation vill jag få bort omedvetna upprepningar. Eller dra ned på upprepningar för att det bara ska vara repetitivt och inte tjatigt. När jag skrev Det som får plats upprepade jag orden jag tänker. Flera meningar började med Jag tänker. Det var ett medvetet val – sedan retade det mig. Som om det tog över hela texten.

Jag gjorde en analys på LIX och upptäckte att det inte användes så frekvent som jag trodde. Däremot fanns det andra ord som blev tjatiga vilket jag inte hade uppfattat i skrivandet. LIX hjälpte mig alltså att få grepp om texten.

LIX är gratis att använda och det finns fler verktyg som inte kostar något, Ordböcker och synonymordböcker på nätet. Anteckningsprogram och kom-ihåg-lappar som redan finns på datorn eller mobilen eller surfplattan. Ordbehandlaren – med ett vanligt textdokument kan en komma långt för att strukturera och förstå sitt manus. För att skriva behöver vi inte lägga ned en massa pengar. Det är en fördel som många andra konstformer inte har. Njut av det!

p.s Vad tänker du om detta? Har du något annat verktyg än ordbehandlaren? Och vilken ordbehandlare använder du? d.s

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Det som får plats, författarens hantverk, Marica Källner, Skrivprocessen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Njut av billiga verktyg!

  1. Emil Ahlbertz skriver:

    skriver poesi så Word funkar hur bra som helst 🙂

  2. Hannibal skriver:

    För några år sedan fick jag Scrivener i present av min fru som ville stötta mitt skrivande. Och det verkar vara alldeles utmärkt! Bortsett från att jag inte lärt mig hantera programmet…

    Det mesta jag skrivit har skett i gratis ordbehandlare som Open Office och LibreOffice, eller enkla anteckningsböcker – både digitala och fysiska. Och jag tycker att ordbehandlare är lite bökiga att vandra och söka i dokumentet med, så Scrivener fyller en funktion även om det inte är gratis. (Jag tycker det är lättare att överblicka helheten och att röra sig genom texten i Scrivener. Men är det värt pengarna det kostar bara för det?)

    Visst är det lätt att hänga upp sig på programvara och utrustning och intala sig att med bästa hjälpmedel så blir skrivprocessen enklare. Det är ju en vanlig förhoppning bland alla möjliga utövare av alla möjliga saker. Tyvärr (eller tack och lov?) hjälper det nog dem bäst som redan behärskar sitt gebit.

    • Marica Källner skriver:

      Jag har hört mycket positivt om Scrivener. Har varit på gång att skaffa det några gånger, men jag är osäker på hur mycket det skulle hjälpa mig. Har testat ett liknande program, men upplevde det mest som krångligt. Det gick heller inte att ställa in på svenska så allt blev markerat som felstavat 🙂 Eller så fattade jag bara inte hur en gör för att ändra språket.

      Vilka program som är till hjälp beror ju mycket på vad en skriver, och vad det är för ett manus. Till min bok behövde jag bara listor med alla essäer och noveller för att hålla ordning. Då är ju ett dyrt program lite onödigt 🙂

      Tack för din kommentar!

      • Hannibal skriver:

        Scrivener är även väldigt bra på att samla annat material som man använder till sitt projekt; karaktärsporträtt, kartor, listor, bilder, mm.

        Det går att lägga till eller byta ordlistor så att språkinställningarna lokaliseras, men grundinställningen är amerikansk engelska. Vad som retar mig något enormt är att ett ensamt i (som i jag på engelska) automatiskt korrigeras till versal trots att jag vill skriva ett gement svenskt ”inuti”. Det går säkert också att stänga av om man tar reda på var man skall göra det…

        • Marica Källner skriver:

          Vad bra att det funkar i Scrivener. Det programmet jag testade var något annat, ett billigare. Men minns inte vad det hette. Störigt med I!

  3. Bra tips med LIX! Kände till att det hjälper till att kolla hur lättläst eller svårläst en text är, men att det även räknar orden och listar efter frekvens är något jag verkligen kommer använda.

    Håller med om tipsen att det fungerar jättebra att använda det man redan har gratis, och även att man ska vänta med eventuella inköp tills man vet vad man behöver.

    • Marica Källner skriver:

      Jag tror att LIX är mest känt för att mäta svårigheten. Ordlistan är mycket bra!

      Ja en kan ta det lite lugnt. Som med mycket annat tror jag att en vill plocka på sig saker. När jag började måla älskade jag att köpa en massa penslar – fast jag inte alls visste hur jag skulle använda de flesta. Slutade med att jag ändå bara använde en eller två 🙂

      Tack för din kommentar!

  4. Kristina skriver:

    LIX kände jag inte till, tack för tipset! Att hitta ord som man överanvänder är guld värt 🙂

    • Marica Källner skriver:

      Eller hur! Och som sagt kan det vara ett ord som en inte tror att en använder ofta.
      Tack för din kommentar.

  5. Tack för tips! Att få mer automatiserad hjälp att hitta ofta använda ord låter bra. Jag kör Word, det funkar utmärkt, inga planer på att byta 😊

Kommentera

