Lördagsenkäten: Vad läser du just nu?

Lördagens enkätfråga som vi svarat på är: Vad läser du just nu? Och varför blev det just den boken som du plockade upp och började läsa?

20170505_145250

Fotograf: Jonas Schiller

Christina: Jag har redigerat som en galning de senaste veckorna så det har inte blivit mycket läst, men nu när jag är klar med denna omgång så ska jag fortsätta läsa The Duke and I av Julia Quinn. Jag har läst mycket contemporary romance på sistone och jag har blivit lite trött på det (inte så bra när jag själv skriver just contemporary) så jag tänkte att en historisk romance kunde vara bra att bryta av med. Att det blev The Duke and I var för att jag hört så mycket bra om Julia Quinns Bridgertons-serie att jag bara var tvungen att ge den en chans. The Duke and I är första delen av åtta och än så länge älskar jag den.

img_6998Anna: Jag har skrivit som en dåre den senaste tiden och inte haft tid att läsa så mycket men ikväll ska jag sätta tänderna i Den Älskvärda av Karin Drangel. Karin har gått i min skrivgrupp och jag har läst manus under produktion men är nu gruvligt nyfiken på hur det blev som bok. Karin har den vassaste pennan jag vet, jag gillar hennes språk och det finns scener som träffar som ett knytnävsslag i magen.

 

 

 

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Michaela: Jag läser tre böcker som bäst. Den svavelgula himlen av Kjell Westö, Själarnas ö av Johanna Holmström och Vi mot er av Fredrik Backman. Alla är utgivna i höst och böcker jag väntat på att få läsa. Framför allt Själarnas ö är otroligt vacker och gripande, men jag gillar alla – och de är också väldigt olika sinsemellan vilket gör slalomläsandet lite enklare.

 

bildmaricakallner16Marica: Jag läser två böcker just nu: Bram Stokers Dracula, och Bjäran (del 4 i Pax-serien) av Åsa Larsson och Ingela Korsell. Det är andra gången jag läser Dracula och det är en bok jag ofta återvänder till för att uppleva vissa scener.
Det är en bok jag kan längta efter och nu ville jag läsa den en gång till från början till slut. Jag gillar berättandet: breven och dagböckerna och artiklarna.
Jag gillar rädslan, spänningen, vemodet, galenskapen. Mest av allt gillar jag Jonathan Harker – kanske är jag förälskad i honom. Och varför läser jag Bjäran? Enkelt: när en väl har börjat läsa Pax går det inte att sluta.

Ola KjelbyeJohan: Jag har en fantastisk bokklubb och på grund av den läser jag Shirley Jacksons The haunting of Hill House. Jag älskar hennes förmåga att dra med mig rakt in i karaktärernas inre liv, och hur hon balanserar det magiska och det så kallade övernaturliga med en hudnära vardag. (Läs gärna We have always lived in the Castle också!)

Det här inlägget postades i Böcker, BOKTIPS, Debut, läsning, lördagsenkät och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

