Gästblogg: Tinna Lindberg

Det går inte vänta på att Hollywood ringer


Foto: Daniella Backlund

I bästsäljande författaren Elisabeth Gilberts (”Eat, Pray and Love”) Ted Talk från 2009 om att vårda kreativiteten, berättar hon om ett möte med en amerikansk poet, Ruth Stone, som beskrev hur kreativa idéer hela tiden finns som impulser i vår tillvaro. Själv kunde Stone känna och höra när en sådan impuls kom rusande mot just henne och då gällde det att snabbt få tag i penna och papper för att skriva ner diktraden eller strofen, innan den hann försvinna iväg in i en annan människa.

Själv riggade jag två år senare en vecka i hemlighet på Folkuniversitetets Skrivarakademi, för att få loss den där kreativiteten som jag under så många år hade stängt in i en jurist och byråkrats kropp. Jag jobbar som diplomat på Utrikesdepartementet, en traditionstyngd, hierarkisk värld befolkad av högpresterande tjänstemän med erfarenheter från all världens länder. Visst skriver vi.  Hela tiden: promemorior, pressmeddelanden, tal och rapporter. Men alltid inom strikt uppsatta ramar där analys, återhållsamhet och eftertänksamhet premieras snarare än att förhäva sig eller spexa till det.

Så till sist övertalade jag den plikttrogna tjänstemannen inom mig att ge mig hän åt ett lustfyllt skrivprojekt. Likt någon som ruvade på en gruvlig hemlighet och levde dubbelliv, riggade jag det perfekta upplägget för en skrivbubbla. På mitt jobb hade jag ansökt om en veckas semester och hemma sa jag att jag skulle jobba som vanligt. I stället hade jag anmält mig till kursen ”Att skriva krim”. Men som alla förbrytare höll jag på att avslöjas av en detalj: min sambo, som vanligtvis mejlar på min privata mejladress, skickade plötsligt mejl till jobbet och fick ett Out-of-office. Jag fann mig snabbt och svamlade något om att jag var på utbildning, vilket ju delvis var sant… Hur jag inte ens kunde berätta för mina närmaste berodde på att min dröm om att skriva en bok kändes både skör och pretentiös och jag behövde hålla den för mig själv.

Vägledd av en skicklig skrivlärare, konstant drickande coca-cola (det var trettio grader varmt den veckan) och som varsamt lockade fram lusten att skriva och gav oss verktygen för att skriva en kriminalroman, kom så en bokidé även till mig.

Den handlade om paradoxen att min arbetsplats fortfarande var så traditionstyngd, stelbent och hierarkisk trots att den genomgått en förvandling där kvinnor idag sitter på de högsta chefspositionerna. Och så undrade jag varför fler böcker inte utspelar sig i Thailand när utbytet mellan våra länder var så stort. (Något som vi på UD blev smärtsamt medvetna om under vår bristfälliga hantering av tsunami-katastrofen.) Och så en allmän frustration över varför kvinnor fortsätter att behandlas som andra klassens varelser.

Med dessa tre komponenter samplade jag under fyra års tid, på café mellan jobbet och hem, tidiga morgnar och sena kvällar, ihop mitt verk ”Förnedringen” – en spänningsroman som utspelar sig i den svenska villaidyllen på thailändska Koh Lanta och korridorerna på UD. Min huvudkaraktär är Sveriges ambassadör i Bangkok Viktoria Lindh som, när svenska män hittas döda och fastbundna på elefanter, dras in i en brottsutredning och den största konsulära krisen sedan tsunamin. Boken är först och främst en spännande bladvändare, men har också ett underliggande tema som behandlar prostitution och köp av kärlek och hur vi nybyggar-svenskar i Thailand förhåller oss till det.

Vägen till utgivning blev som för de flesta både krokig och lång. Det som höll drömmen vid liv var ett uppmuntrande lektörsutlåtande från det större förlagen. Ett manus måste skrivas om flera gånger för att berättelsen ska lyfta. Jag föll på målsnöret till det stora förlaget, men två mindre förlag visade intresse och jag valde till sist hybridförlaget där jag kunde ta aktiv del i utgivningsprocessen och lära mig allt om bokbranschen.

Våren 2017 höll jag min tryckta bok i handen och att få se den stå i handeln vid sidan av andra författare var en härlig men flyktig känsla som ganska snart ersattes av skräckblandad förtjusning över alla böcker som ges ut!

Men med lika delar envishet och naivitet kastade jag mig ut i bokfloden och en känslomässig berg- och dalbana som jag aldrig riktigt kunna föreställa mig. Det är ett hårt och mödosamt arbete. Men många bäckar små och ibland har man flyt. Som när jag träffade på ljudboksförlaget Saga Egmont som ville ge ut boken som ljudbok. Eller när jag häromdagen bad förlaget kollar lagersaldot och det visar sig bara vara några hundra exemplar kvar av den tryckta upplagan.

Vart det här krokiga äventyret slutar vet jag inte idag, men det är så roligt att ha tagit steget ut i världen av skrivande människor. Som en bonus har jag fått en hel drös nya vänner och väninnor som peppar, tipsar och ger råd. Trots att konkurrensen är mördande har jag aldrig tidigare upplevt en sådan hjälpsamhet för att lyfta och hjälpa varandra. Det gäller såväl etablerade rävar och nya författare som strikt upptagna litterära agenter eller förläggare. För att inte tala om bokbloggarna. Utan dem, ingen marknadsföring. Så hör av er om ni har frågor, jag har redan hunnit testa en del i denna berusande bokvärld.  Själv behöver jag alla tips och tricks kring min skrivprocess för min uppföljare!

Tinna Lindberg är född 1973 i Göteborg och uppvuxen i Växjö. Hon arbetar som jurist och diplomat på Utrikesdepartementet och har i omgångar bott och jobbat utomlands i bland annat Kenya, Genève och Luxemburg. År 2017 debuterade hon med Förnedringen, en spänningsroman om hämnd och vedergällning i svenskarnas semesterparadis Thailand och maktens korridorer på UD. Huvudkaraktären är Sveriges ambassadör i Bangkok, Viktoria Lindh.

 

Läs mer om Tinna Lindberg och Förnedringen : www.tinnalindberg.com

 

Advertisements
This entry was posted in Debut. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s