Gästblogg: Karin Mellbourn

Karin Mellbourn

Foto: Hanna Hörnberg

Konstnärlig forskning: Om att våga sätta ord på det jag gör

”Konstnärlig forskning, sa du? Vad är det?”

Jag dröjer några sekunder med svaret, det är inte första gången jag får frågan de senaste månaderna och det är inte första gången jag funderar över vilket som är det bästa sättet att undvika den på. Politiker gör det hela tiden, så varför inte jag? Egentligen vet jag redan att det inte är någon idé, jag är för ärlig för mitt eget bästa.

”Konstnärlig forskning?”

Jag skrattar till.

”Ja, alltså …”

Jag läser en magister i litterär gestaltning på Författarskolan vid Lunds Universitet, en utbildning som består av tre huvuddelar: skönlitterärt skrivande, textsamtal och konstnärlig forskning. Det är den sista som leder till flest förvirrade ansiktruttryck.

Jag ljuger inte, men jag justerar frågan. Vad är konstnärlig forskning för mig?

För mig, eftersom en del av vad som gör den konstnärlig är det fria tolkningsutrymmet. Såväl metoden, resultatet och produkten blir en del av gestaltningen och skulle kunna fungera som både frågan och svaret till vad det egentligen är. Jag utgår från positionen som skrivande och använder mig av mina egna texter i undersökandet, samtidigt som jag sätter in dem i ett sammanhang för att kunna säga någonting om skapandet som är relevant också för andra.

Min konstnärliga forskning bär arbetstiteln Aspekter av närhet i en text och utgår från olika ingångar till vad som skapar närhet eller avstånd i det vi skriver och läser. Det kan handla om berättarperspektiv, textens grafiska utformning eller var i världen vi befinner oss. Det kan vara övergripande som tematik eller på detaljnivå med ordval. Jag är inte på jakt efter en manual över rätt och fel, vad som är bra eller dåligt, utan varje text har olika behov. Det jag vill utforska är vad som ligger bakom upplevelsen av närhet eller avstånd.

Min förhoppning är att bjuda in också den som inte skriver i hur en text blir till. Genom att lyfta fram några av de många val som skrivandet består av vill jag synliggöra och diskutera delar av skrivprocessen. Tanken är att gestalta några av de valen genom att pröva att utföra också dem som jag aktivt, eller i förbigående, har valt bort. Att ge utrymme till det som inte blev, men som en annan gång skulle kunna bli. Konkret kan det vara genom att skriva utifrån ett annat perspektiv, bryta upp scener som nu är sammanhängande eller låta en karaktär som fått stå tillbaka bli mer framträdande.

Litteratur bär den fantastiska förmågan att få oss att känna, förstå och ifrågasätta. Den skapar möjligheter att kommunicera med varandra, då vi kan kliva in i fiktionen och uppleva sådant som vi i det verkliga livet valt bort eller konfronteras med några av de livssituationer vi aldrig kommer befinna oss i. Med hjälp av konstnärlig forskning tror jag att det går att vidga de möjligheterna ännu mer.

För mig är skrivandet både begripligt och obegripligt och jag tror att inblicken i skaparprocessen kan visa just det.

Jag vill inte att det ska framstå som magi, men gärna magiskt.

”Jag fattar fortfarande inte. Vad är egentligen konstnärlig forskning?”

Ett sista djupt andetag. Kanske är inte det viktigaste att förstå, utan att våga utforskar? Det handlar om att skapa sina egna utgångspunkter, att undersöka och gestalta i text. Svårigheten uppstår paradoxalt nog när jag ska sätta ord på vad jag sysslar med.

Som den skrivande person jag är tror jag samtidigt att det fyller en viktig funktion att sätta ord på saker och ting. Det skulle inte gå att komma framåt i skrivandet om vi alltid reflekterade över alla möjligheter, men genom att se till några av dem val vi gör tror jag att vi kan lära oss mycket båda om vårt eget och andras skrivande.

Det är en av mina bästa vägar till inspiration.

Karin Mellbourn (född 1991) är uppvuxen i Stockholm och bor sedan några år tillbaka i Malmö. Hon läser magisterutbildningen i litterär gestaltning på Författarskolan vid Lunds Universitet som fokuserar på eget skrivande och konstnärlig forskning. Hennes texter berör ämnen som gränser, relationer och uppväxt. Hon integrerar ofta poesi och samhällsengagemang i skrivandet. 

 

Annonser

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Gästbloggare, Skrivutbildningar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästblogg: Karin Mellbourn

  1. Jenny Eriksson skriver:

    Hade aldrig hört om konstnärlig forskning förut men det här inlägget var intressant. Lycka till med utbildningen och den konstnärliga forskningen 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s